آریا جوان
معصومه ابتکار معاون رئیس‌جمهور در «کلاب هاوس» خبر داد:
اتاق عدالت جنسیتی در کلاب هاوس با حضور معصومه ابتکار
سه شنبه 24 فروردين 1400 - 19:30:05
آریا جوان - پس ار حضور ظریف، جهرمی، صالحی و همتی ظهر دیروز دوشنبه معصومه ابتکار در کلاب هاوس حضور پیدا کرد و‌ در اتاقی با موضوع «عدالت جنسیتی» صحبت کرد.

پس ار حضور ظریف، جهرمی، صالحی و همتی ظهر دیروز دوشنبه معصومه ابتکار در کلاب هاوس حضور پیدا کرد و‌ در اتاقی با موضوع «عدالت جنسیتی» صحبت کرد.
طی 1 ماه اخیر شبکه اجتماعی کلاب هاوس در نزد کاربران ایرانی محبوبیت زیادی پیدا کرده است. تا جایی که این پلتفرم جایگزین صدا و سیما و نشست‌های‌ خبری شده است. پس ار حضور ظریف، جهرمی، صالحی و همتی ظهر دیروز دوشنبه معصومه ابتکار در کلاب هاوس حضور پیدا کرد و‌ در اتاقی با موضوع «عدالت جنسیتی» صحبت کرد و‌ به سوالات کاربران پاسخ داد. معاون زنان و خانواده دولت در پاسخ به سوال کاربری مبنی بر‌ اینکه چقدر وعده‌های رئیس جمهور در سال‌های 92 و 96 در مورد زنان محقق شده است گفت:
یک سوالی مطرح شد که چقدر وعده‌های رئیس جمهور در مورد زنان محقق شده است؟
یکی از مهمترین مباحث، حضور زنان در عرصه‌های تصمیم‌گیری و تصمیم سازی است.
اینکه ما چندتا وزیر (زن) داشته باشیم خیلی مهم است. الان هم شاخصه‌های شکاف جنسیتی مطرح است ولی اگر زنان ما نتوانند در همه سطوح تصمیم‌سازی از شورای شهر تا سطح یک روستا تا سطح وزارتخانه تا سطح تصمیماتی که در یک استان گرفته می‌شود، اگر خانمها حضور نداشته باشند، وجود چند وزیر خانم صرفا جنبه نمادین پیدا می‌کند.
کاری که دولت آقای روحانی کرد و با دستور و پیگیری شخص رئیس جمهور در 4 سال گذشته انجام شد این بود، که 8 هزار زن شایسته و توانمند که قبلا به دلیل سقف‌های شیشه‌ای از ارتقاء شغلی محروم بودند، این 8000 زن ارتقاء شغلی پیدا کردند و وارد عرصه‌های مدیریت میانی و حتی مدیریت عالی شدند.
اتفاقی که در دوره آقای روحانی افتاد این بود که تعداد 5 زن معاون وزیر الان به حدود 96 معاون وزیر و همطراز معاون وزیر رسیده است.
ما از عدم حضور زنان به عنوان معاون استاندار امروز رسیدیم به 17 معاون استاندار زن. 17 زن قوی که نمادین و تشریفاتی نیستند.
این خانم‌ها معاون استاندار، معاون اداری مالی، معاون پشتیبانی هستند و تمام گرفتاری‌های استانی و بودجه و مسائل استان به عهده این خانمها گذاشته شده است.
ما الان 53 خانم فرماندار داریم درحالیکه اصلا خانم بخشدار و فرماندار نداشتیم. این خانم‌های بخشدار در نقطه نقطه کشور دارند توانمندی زنان را نشان می‌دهند.
آن سالی که خوزستان سیل آمد رفتم کارون، کارون یکی از شهرستان‌های مهم استان خوزستان است آنجا خانم خنفری فرماندار بسیار توانمند شهرستان کارون بودند.
آنجا که ما رفتیم به دلیل سیل با قایق رفتیم و توانستیم با مردم در روستاها دیدار کنیم.
آقایان قبایل مختلف همه می‌گفتند این خانم خنفری فوق‌العاده است.
یکهفته است برای اینکه به ما ارزاق و کمک برساند نخوابیده است.
ستاد مدیریت بحران شهرستان را فعال کرده و این را آن‌ها تعریف می‌کردند.
اینها اتفاقات واقعی است چون دولت و استاندار باور دارد که یک فرماندار زن می‌تواند موفق شود. فرمانداری که دیگر کار تشریفاتی نیست.
یا در بحث سفیر زن، الان پنجمین سفیر زن جمهوری اسلامی ایران هم منصوب شد خانم دکتر ارشادی به عنوان نفر دوم سازمان ملل منتصب شدند. ایشان پنجمین سفیر زن بودند. ما اصلا پیش از این سفیر زن نداشتیم.
اینها اتفاقاتی است که بخاطر اعتقاد دکتر روحانی به حصور زنان و تاکید ایشان زنان معاون وزیر داریم. الان وزیر راه و شهرسازی را داریم که دوتا معاون زن دارد. اینها تحول واقعی است.
حالا زنان را به عنوان وزیر نتوانست بگذارد ولی رئیس جمهور بعدی هیچ بهانه‌ای برای انتصاب وزیر زن ندارد.
96 نفر همطراز معاون وزیر داریم یعنی ظرفیت سازی شکل گرفته است.
دیگر نمی‌توانند بگویند استاندار زن نمی‌توانیم بگذاریم چرا؟ برای اینکه 17 تا معاون استاندار زن داریم. به هر عرصه‌ای شما نگاه بکنید زنان بالا آمده‌اند. ما از 5 درصد در سال 92 الان رسید‌ه‌ایم به اینکه 25 درصد از مدیران دولت که از زنان هستند.
حتما بهتر از این می‌توانیم حرکت کنیم ولی این نشان دهنده یک حرکت واقعی است آمارش هم هست. کارنامه‌های اقدامات ما هم هست. هر سال هم کارنامه دقیق کاری داده‌ایم. بدون مماشات با کسی حتی اعداد استانی هم داده‌ایم. در بعضی استا‌ن‌ها مثلا با کمال تعجب بوشهر یکی از بهترین و موفقترین استان‌های ما است. ولی بعضی استان‌هایی که فکر می‌کنید توانمندترین زنان را داشته‌اند ولی خیر مدیر زن نتوانسته‌اند تربیت کنند و رتبه‌شان را بالا بیاورند.
آمارها موجود است و در اختیار همه هم است.
اگر سوال و مطالبه‌ای دارید به ما اعلام کنید ما وظیفه داریم و با کمال میل سوالات شما را می‌شنویم.
ولی این را هم بدانید که ما در این دوره از صدا و سیما هیچ شانسی نداشتیم.
بطور کلی شبکه‌های استانی با ما همکاری بهتری میکنند و تقریبا یک پوشش نسبی به ما می‌دهند ولی در شبکه‌های ملی تقریبا بطور کامل سانسور هستیم. من که شخصا کاملا سانسور هستم.
در برنامه لایو روز زن که همه دیدند برنامه من را حذف کردند و از معاونم شروع کردند.
فکر نکنید ما دستمان باز است، خیر متاسفانه ما یک رو در رویی تمام عیار داریم با یک بخشی از کسانی که از انتخاب سال 92 و 96 مردم ناراضی هستند و تمام تلاششان این است که مردم را پشیمان کنند.
می‌خواهند این دستاوردها نه تنها گفته نشود بلکه با تحقیر و تخریب حتی به گوش مردم نرسد. ما می‌پذیریم که کمبود و کاستی داریم ولی از رسانه ملی سهمی نداریم و اخبارمان پوشش داده نمی‌شود. فعالیت ما در رسامه ملی عامدا حذف می‌شود.
شما میدانید چه کلیپ‌ها و دابسمش‌هایی بودجه می‌گیرند تا ساخته شوند و دولت را تخریب کنند و دستاوردها را تنزل دهند و مردم (اقدامات دولت) را نبینند.
ما شرایط جنگ روانی و جنگ اقتصادی و تحریم را داریم گله و ادعایی نداریم ولی کانتکست فعالیت‌های ما بدانید چیست و بر اساس آن قضاوت هایتان را داشته باشید.
جلیل محبی از مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نیز گفت:
گفته شده 3 ماه است لایحه (مقابله خشونت علیه زنان) در مجلس معطل است.
بعد از اینکه لایحه از قوه قضائیه برگشت 1 سال در دولت معطل بود.
جسارتا شما حقوق نخوانده‌اید و آن‌ها که لایحه را برایتان نوشته‌اند کلاه سرتان گذاشتند.
این لایحه برخی مجازات‌های موجود فعلی را که تبعیض به ضرر زنان است کم کرده بود.
من تعجب می‌کنم شما مدعی این هستید که ما می‌خواهیم تبعیض را کم بکنیم مجازات‌هایی که آقای کروبی در مجلس پنجم در مجلس چهارم تصویب کرده بود شما آن‌ها را کم کردید.
مجازات‌هایی که اندازه کافی بازدارندگی در برابر جرم را ندارند. شما وقتی پشت تریبون قرار می‌گیرید حرف کلی می‌زنید ولی باید بگویید؛ چرا ماده 612 مجازاتش را افزایش نداده بودید؟
چرا 614 مجازات را کاهش دادید در لایحه؟
این‌ها را قوه قضائیه اصلاح کرد برای دولت فرستاد. یکسال در دولت ماند و این خیلی عجیب است که این لایحه که تعداد زیادی ماده دارد ...
ابتکار در پاسخ توضیح داد:
تمام مباحث کار جمعی بود. نزدیک به دو سال در قوه قضائیه معطل شد زیرا به آقای آملی لاریجانی توصیه کرده بودند درباره این لایحه و همینطور معطل مانده بود تا در نهایت وقتی آقای رئیسی آمدند شرایط خیلی تغییر کرد. این لایحه الان لایحه مشترک قوه قضائیه و دولت است و 3 ماه حتی اعلام وصول نشده است.
این عدم اعلام وصول خلاف قانون اساسی است.
لوایحی از طرف دولت می‌آید که مجلس اعلام وصول نمی‌کند. این را من فکر می‌کنم رئیس جمهور اخطار قانون اساسی داده‌اند که چرا این لوایح اعلام وصول نمی‌شود.
این فرآیند قانون‌گذاری را دارد مختل می‌کند که شما بیایید لایحه‌ای را دولت با قوه قضاییه کار کند و تمام فرآیندش انجام شود و دو قوه این لایحه پیشرو را با هم داده‌اند به بحث حقوقدانان گذاشته‌ایم برای چه باید 90 روز اعلام وصول نشده باشد؟
من نگفتم چرا تصویب نشده به چه دلیلی اعلام وصول نشده است؟
بله یکسال در کمیسیون لوایح کار می‌شده بخاطر همان تغییراتی که در قوه قضائیه انجام شد.
ولی کمیسیون لوایحی که با حضور نماینده قوه قضائیه بود و در تمام جلسات ما این نماینده حضور داشته کار مشترکمان را ارائه دادیم به مجلس و اصلا این مجلس اعتنا نمیکند.
دوتا قوه مملکت یک لایحه داده اند که جزء موضوعاتی بوده که حتی مطالبه مقام معظم رهبری بوده و رهبری گفته‌اند: خشونت علیه زنان زیبنده هیچ جامعه‌ای از جمله جامعه ما نیست.
منبع: روزنامه مستقل

http://www.javanannews.ir/fa/News/626013/اتاق-عدالت-جنسیتی-در-کلاب-هاوس-با-حضور-معصومه-ابتکار
بستن   چاپ