آریا جوان
عادل بودن، بهنوش نبودن؛ شما طرف کدام هستید؟
سه شنبه 25 خرداد 1400 - 10:43:34 AM
آریا جوان- در روز‌های گذشته ویدئویی از بهنوش بختیاری بیرون آمده که توصیه به مشارکت در انتخابات می‌کند، توصیه‌ای که می‌تواند از سمت هر کسی اتفاق بیفتد و اصلا بخشی از حقوق شهروندی‌ست، اما واکنش‌ها به این توصیه بهنوش بختیاری کمی بیش از اندازه منفی بوده، از آن‌طرف پس از شایعاتی مبنی بر حمایت عادل از یک کاندیدای انتخابات، او خیلی صریح و قاطع حمایت از آن کاندیدا را تکذیب کرد که این واکنش عادل خیلی به دل افکار عمومی نشست.

مطمئنا تمام آن‌هایی که بهنوش بختیاری را نکوهش کرده‌اند جزو تحریمی‌ها نیستند و تمام آن‌هایی هم که از عادل تمجید کرده‌اند قصد رای دادن ندارند، اما چرا این دو رفتار دو واکنش متفاوت می‌گیرد؟ این ناشی از انسجام رفتاری عادل فردوسی‌پور نیست؟ او همیشه همین‌طور نبوده؟ مستقل و رها از هر قید و بند سیاسی، درست نقطه مخالف بهنوش بختیاری که پرنوسان و پرتناقض و باری به هر جهت موضع می‌گیرد، انگار تکلیفش با خودش مشخص نیست، شاید افکار عمومی این تناقضات را ناشی از کم‌صداقتی می‌دانند و شاید با همین متر و معیار عادل را روراست و شفاف قلمداد می‌کنند، این مطلب درباره این دو چهره خبرساز است.

عادل بودن، بهنوش نبودن؛ شما طرف کدام هستید؟

بهنوش بختیاری با دعوت مردم به شرکت در انتخابات، از مردم خواست که «غرغر، نق و اعتراض‌های الکی» را تمام کنند و رای بدهند، همچنین از مردم خواست «آبروداری کنند و راز و مشکلات را بین خودشان حل کنند.». این بازیگر این ویدئو را در صفحه اینستاگرام شخصی خود منتشر نکرده است، اما او هم‌زمان باآنکه مردم را دعوت به شرکت در انتخابات می‌کند، در حساب کاربری خود، تبلیغ برای خرید ملک در ترکیه منتشر می‌کند.

صحبت‌های بهنوش بختیاری با واکنش‌های مخالف و موافق کاربران در شبکه‌های مجازی روبرو شده است. بیشتر اعتراضات کاربران نسبت به صحبت‌های بختیاری در مورد غرغر کردن و نق نزدن بعد از مشکلات شدید اقتصادی برای عموم مردم است. او چندین بار دیگر نیز با ویدیو‌های تبلیغاتی و اظهارنظر در مسایل سیاسی جنجال آفرین شده بود.

عادل بودن، بهنوش نبودن؛ شما طرف کدام هستید؟

در انتخابات ریاست جمهوری اینگونه جا افتاده که کاندیداها با تخریب همدیگر و یا با به کار بردن اسامی کسانی که نزد مردم از اهمیت به سزایی برخوردارند و به قول معروف مردمی هستند، می‌توانند مورد اقبال مردم قرار بگیرند این در حالی است که این موضوع بازی نخ نما و کهنه‌ای است که دیگر در رای‌آوری برای کاندیداها کاربرد ندارد.آخرین مناظره زنده تلویزیونی در شرایطی به پایان رسید که یکی از کاندیدا‌های انتخابات ریاست جمهوری، وعده داد در صورت پیروزی در انتخاب چهره‌های سرشناسی از جمله عادل فردوسی پور و علی دایی را کنار خودش خواهد داشت.

عادل فردوسی پور، اما نسبت به این صحبت‌ها واکنش نشان داده و با گفتن چند جمله کوتاه به خبرآنلاین درباره اظهارات بدون اینکه نامی از کسی ببرد، گفته است: «همانطور که قبلا هم گفته بودم از هیچ یک از نامزد‌های محترم ریاست جمهوری حمایت نکرده و نمی‌کنم و هیچ وعده و پستی را هم نمی‌پذیرم.» عادل فردوسی پور از زمان روی کارآمدن علی فروغی به عنوان مدیر شبکه سه، ارتباطش با برنامه‌های تلویزیونی این شبکه قطع و ممنوع التصویر شده است.

عادل بودن، بهنوش نبودن؛ شما طرف کدام هستید؟

سیاست و سلبریتی، هم به شکلی مستقیم و هم غیرمستقیم با هم پیوند دارند. در قرن بیستم کم نبودند سیاستمدارانی که خاستگاه آنان صنعت سرگرمی و فراغت بود. شاید نمونه شناخته شده آن آرنولد شوارتزنگر، قهرمان پرورش‌اندام و بازیگر مشهور هالیوود، و نمونه‌های قبل‌تر آن، رونالد ریگان، رئیس جمهور امریکا بین سال‌های 1981 تا 1989 باشد. اما پیوند بین سیاست و سلبریتی به آنچه گفته شد ختم نمی‌شود.

سیاستمداران و احزاب همواره تلاش کرده و می‌کنند تا از محبوبیت چهره‌ها به سود خود بهره برداری نمایند. معمولا در ایام رقابت‌های انتخاباتی، در همه کشور‌های جهان شاهد حضور سلبریتی‌ها در کارزار‌های انتخاباتی هستیم. در این کارزار‌ها سیاستمداران تلاش می‌کنند تا به طریقی در کنار سلبریتی‌ها قرار گیرند و عکس‌هایی از دورهمی و «خوش و بش» آنان در رسانه‌های جمعی منتشر شود.

جدای از بهره برداری چهره‌های سیاسی از محبوبیت سلبریتی ها، آنچه در خصوص پیوند بین سیاست و سلبریتی اهمیت دارد استفاده از سازوکار‌ها و تکنیک‌های بکارگرفته شده در صنعت سلبریتی‌سازی برای کسب شهرت و محبوبیت سیاسی است. منظور آنکه معمولا در رقابت‌ها و کارزار‌های سیاسی از شگرد‌ها و فنون مورد استفاده در عرصه فرهنگ سلبریتی جهت معرفی یک چهره سیاسی و کسب هواداری سیاسی استفاده می‌شود. این امر با فراگیر شدن فرهنگ سلبریتی در جامعه امروزی ما دامنه‌ای وسیع‌تر و شدت بیشتری یافته است.

نمونه‌های آن را می‌توان در عکس‌های یادگاری برخی چهره‌های سیاسی با هنرمندان در سال‌های گذشته دید. در اینجا هدف، یا حداقل یکی از اهداف، جذب هواداران میلیونی سلبریتی‌هاست، اما امسال سکوت هنرمندان همراه با بی‌صدایی سیاستمداران در مبارزات انتخاباتی همراه بود و ستاره‌ها هم نامی که روی برگه رای می‌نویسند را برای خودشان نگه‌دارند.


http://www.javanannews.ir/fa/News/669103/عادل-بودن،-بهنوش-نبودن؛-شما-طرف-کدام-هستید؟
بستن   چاپ