آریا جوان
تخم مرغ، کلسترول را افزایش می‌دهد؟
دوشنبه 31 خرداد 1400 - 1:36:35 PM
آریا جوان - یک رژیم غذایی غنی از چربی‌های اشباع، چربی‌های ترانس و کلسترول می‌تواند باعث افزایش سطح کلسترول شود. تخم مرغ اغلب در مورد غذاهایی که سطح کلسترول را بالا می‌برند شهرت بدی دارند، اما آیا واقعاً آن‌ها بسیار بد هستند؟
تخم مرغ به طور طبیعی کلسترول بالایی دارد، اما به نظر نمی‌رسد که کلسترول موجود در تخم مرغ به مانند سایر غذاهای حاوی کلسترول مانند چربی‌های ترانس و چربی‌های اشباع باعث افزایش سطح کلسترول شود.
اگرچه برخی مطالعات ارتباطی را بین خوردن تخم مرغ و بیماری قلبی یافته اند اما ممکن است دلایل دیگری نیز برای این یافته‌ها وجود داشته باشد. غذاهایی مانند سوسیس و کالباس که مردم معمولاً همراه با تخم مرغ می‌خورند ممکن است خطر بیماری قلبی را بیش از تخم مرغ افزایش دهند.
متخصصان بهداشت و سلامت توصیه می‌کنند که تا حد ممکن میزان مصرف غذاهای حاوی کلسترول را کاهش دهید. یک تخم مرغ بزرگ حاوی حدود 186 میلی گرم کلسترول است که تمام آن در زرده وجود دارد.
برای کسانی که به سطح کلسترول و مصرف تخم مرغ توجه دارند، بهتر است یک زرده تخم مرغ و مابقی را با سفید تخم مرغ مصرف کنند تا اطمینان حاصل شود که سطح کلسترول در خون سالم است.
موسسه قلب انگلستان اعلام کرده است که مهمترین نکته این است که از میزان مصرف چربی اشباع شده بکاهید.
مصرف چربی اشباع شده بیش از حد می‌تواند کلسترول خون را افزایش دهد؛ بنابراین، بیشتر افراد می‌توانند تخم مرغ بخورند به شرطی که بخشی از یک رژیم غذایی سالم باشد و دارای چربی اشباع نشده باشد.
اگر کلسترول بالا دارید، باید مقدار کلسترول خود را محدود کنید یعنی حدود 300 میلی‌گرم در روز. خوردن سه تا چهار تخم مرغ در هفته باید خوب باشد اما در مورد بهترین گزینه با پزشک یا متخصص تغذیه صحبت کنید.
اگر می‌خواهید سطح کلسترول خود را کنترل کنید، بهتر است از مصرف گوشت قرمز و لبنیات پرچرب خودداری کنید.
همه غذاهای حیوانی حاوی مقداری کلسترول هستند اما با کاهش غذاهای حیوانی حاوی چربی‌های اشباع شده، سطح کلسترول را نیز در رژیم غذایی خود حفظ خواهید کرد.
غذاهایی که کلسترول بالایی دارند عبارتند از لبنیات پرچرب مانند شیر، پنیر، ماست و خامه.
همچنین باید از مصرف چربی‌های حیوانی مانند کره، مارگارین و اسپردهای ساخته شده از چربی‌های حیوانی خودداری شود. آجیل‌ها به بهبود سطح کلسترول مرتبط هستند.
براساس یک مطالعه، خوردن دو تا سه وعده آجیل در روز باعث کاهش کلسترول بد LDL به طور متوسط 10.2 میلی گرم در دسی لیتر می‌شود. اثر کاهش کلسترول تا حدودی به فیتواسترول موجود در آجیل نسبت داده می‌شود.
این ترکیبات گیاهی از نظر ساختاری مشابه کلسترول هستند و با جلوگیری از جذب آن در روده به کاهش کلسترول کمک می‌کنند.

http://www.javanannews.ir/fa/News/671833/تخم-مرغ،-کلسترول-را-افزایش-می‌دهد؟
بستن   چاپ