آریا جوان
بار ویروسی مسئول انتقال بیشتر گونه‌های جهش یافته کروناویروس نیست
سه شنبه 1 تير 1400 - 15:40:12
آریا جوان - ظهور و قدرت انتقال بیشتر انواع جدید ویروس سارس-کوو- 2 که باعث ابتلا به بیماری کووید-19 می‌شود نگران کننده بوده است. محققان گونه‌ی B.1.1.7 که اولین بار در انگلستان یافت شد و گونه‌ی B.1.351 که اولین بار در آفریقای جنوبی یافت شد را مورد بررسی قرار دادند تا دریابند وجود میزان بیشتری از ویروس در فرد مبتلا باعث انتقال بیشتر ویروس می‌شود یا خیر.
گونه‌ی کشف شده در انگلستان نوع "آلفا" نامیده می‌شود و گونه‌ای که در هند یافت شد نوع "بتا" خوانده می‌شود.
گونه‌های مختلف این ویروس با توالی‌یابی ژنوم کشف شدند. محققان از مجموعه نمونه‌های زیادی استفاده کردند تا نشان دهند نوع "آلفا"‌ 75 درصد ویروس‌های در گردش تا آوریل 2021 را شامل می‌شود. محققان 134 نمونه را با 126 نمونه از گروه شاهد مقایسه کردند در حالی که به اطلاعات بالینی بیماران نیز دسترسی داشند.
آدانایا آمادی(Adannaya Amadi) نویسنده‌ی اصلی این مقاله می‌گوید: علت قدرت انتقال بیشتر این گونه‌ها هنوز مشخص نیست. با این حال یافته‌های ما نشان می‌دهد که احتمال کمی وجود دارد که افرادی که به این انواع ویروس مبتلا می‌شوند بدون علامت باشند. اگرچه مبتلایان به این گونه‌ها در معرض خطر بیشتر فوت یا بستری شدن در بخش‌ مراقبت‌های ویژه نیستند اما احتمال بستری شدن آن‌ها در بیمارستان بیشتر است.
ویروس سارس‌-کوو-2 از دسامبر سال 2019 از شهر ووهان چین شیوع پیدا کرد و تبدیل به یک همه‌گیری شد.

http://www.javanannews.ir/fa/News/672782/بار-ویروسی-مسئول-انتقال-بیشتر-گونه‌های-جهش-یافته-کروناویروس-نیست
بستن   چاپ