آریا جوان
روش‌ های داشتن شخصیت قوی؛ تقویت شخصیت با 17 راهکار موثر و کاربردی
چهارشنبه 2 تیر 1400 - 4:57:55 AM
آریا جوان - آیا تا به حال افرادی را دیده‌اید که همیشه مرکز توجه هستند؟ آن‌ها ویژگی منحصر به فردی دارند که دیگر افراد را به خود جذب می‌کنند. آن‌ها شخصیت قوی دارند. ویژگی‌هایی که آن‌ها دارند نه تنها اکتسابی است بلکه بازتابی از خود درونیشان است. واقعیت این است که هر کس می‌تواند این صفات را در خود ایجاد کند، اما برای رسیدن به آن لازم است تمام مهارت‌های لازم که به پیشرفت شما در این زمینه کمک می‌کند را یاد بگیرید. مهم نیست که درونگرا یا خحالتی هستید، مهم این است که به روش‌ های داشتن شخصیت قوی که در این مطلب ذکر شده به خوبی توجه کنید.
روش‌ های داشتن شخصیت قوی
1. خوب باشید
یک نکته‌ی حیاتی این است که تظاهر به خوب و مفید بودن کافی نیست. شما باید واقعا فرد خوب و مفیدی برای دیگران باشید. برای مثال، وقتی که احساس می‌کنید شخصی احتیاج به کمک دارد، او را راهنمایی کنید. حتی می‌توانید نصیحت‌های کوچک و مفیدی ارائه داده یا به او مشاوره دهید. احساس رضایتی که بعد از کمک به دیگران به شما دست خواهد داد شگفت‌انگیز است و مطمئن باشید که بازتاب این حس رضایت را بر چهره و شخصیت خود خواهید دید.
2. آیا شما واقعا نیاز به تغییر دارید؟
شما باید بدانید که چه زمانی نیاز به تغییر دارید. فرض کنید که با شخصی صحبت می‌کنید و او در مقابل حرف‌های شما سر تکان می‌دهد اما علاقه‌مند به نظر نمی‌رسد. هنگام صحبت‌های شما به ساعتش نگاهی می‌اندازد و حواسش پرت است. در همین حال شخص دیگری با او هم صحبت می‌شود اما بر خلاف شما، ساعت‌ها با یکدیگر صحبت می‌کنند. اگر با نگاهی بی‌طرفانه به این شرایط نگاه کنید، متوجه خواهید شد که برای تطبیق با شرایط موجود باید خود را تغییر دهید.
3. بر روی زیبایی درونی خود کار کنید
همه‌ی ما بیشتر از این که بر روی زیبایی درونی خود کار کنیم بر روی زیبایی ظاهری خود کار می‌کنیم. وقتی که صحبت می‌کنید همه‌ی ویژگی‌های شخصیتی نظیر تکبر، نگرانی، خود محور بودن یا سلطه‌گری و … نمایان می‌شود. همه‌ی این ویژگی‌ها از کارها و رفتار و سخنان شما منعکس می‌شود. بنابراین اطمینان حاصل کنید که به اندازه‌ی کافی بر روی زیبایی شخصیت درونی خود کار کرده باشید. داشتن ظاهری زیبا فقط چند ماه طول می‌کشد اما برای داشتن شخصیت قوی و خوب نیاز است که سال‌ها بر روی اعتماد به نفس و شخصیت خود کار کنید تا تبدیل به شخص کاملی شوید.
4. آیا به توانایی‌های خود شک دارید؟
بسیاری از افراد از پس کارهای خود برمی‌آیند اما اعتماد به نفس پایینی دارند و نمی‌توانند خود را به درستی ابراز کنند. آن‌ها در وجود خود ترس‌هایی دارند. مثلا با خود می‌گویند: «مردم راجع به من چه فکری می‌کنند؟» یا « آیا دیگران مرا مسخره می‌کنند؟» پرسیدن چنین سوالات خنده داری از خود ناگهان قدم‌های شما را سست می‌کند. واقعیت این است که در بسیاری مواقع این افراد اطلاعات بیشتری هم در زمینه‌های مختلف دارند اما ترس از صحبت کردن مانع از ابراز وجود آن‌ها می‌شود.
بیشتر بخوانید: افزایش خودباوری و راه‌های رسیدن به موفقیت
5. روی سطح اعتماد به نفس خود کار کنید
تقویت اعتماد به نفس، یکی دیگر از روش‌ های داشتن شخصیت قوی است. در این مرحله باید در خود نگرشی بی‌رحمانه ایجاد کنید. با اعتماد به نفس باشید و به این فکر کنید که دیگران به محض این که حسادت کنید یا در معرض توجه قرار بگیرید، نظرهای منفی و بدی راجع به شما خواهند داد. نکته‌ی حائز اهمیت این است که شما می‌توانید صحبت کردن را از جمع دوستانتان آغاز کنید. عادت مشارکت در بحث را گسترش دهید و در گفتگوها شرکت کنید. کم اما مرتبط صحبت کنید. این گونه شما اعتماد به نفس بیشتری پیدا خواهید کرد و دیگران متوجه می‌شوند که می‌توانند با شما صحبت کنند و همچنین از شما مشاوره بگیرند.

آریا جوان


6. از اشتباهات درس بگیرید
هر چیز جدیدی که یاد می‌گیرید مستلزم اشتباه کردن است. آماده باشید که به طور مرتب به خاطر اشتباهاتتان عذرخواهی کنید. با معذرت‌خواهی کردن در میان دوستان و همکارانتان احترام کسب می‌کنید. خودتان را ببخشید و به سمت جلو حرکت کنید. تا زمانی که از اشتباهاتتان درس نگرفته‌اید از حرکت باز نایستید و تلاشتان را بکنید. درس گرفتن از اشتباهات اهمیت زیادی در شکل گیری شخصیت شما دارد و به همین دلیل یکی از روش‌ های داشتن شخصیت قوی است. شاید ایجاد کردن این ویژگی مدت زیادی زمان ببرد اما شما هزاران بار بهتر از کسانی هستید که هرگز برای شروع کاری تلاش نکرده‌اند. شخصیت ترسوی درونتان را کنار بگذارید و بهترین خودتان شوید.

آریا جوان


7. بازخورد دیگران نسبت به خودتان را ارزیابی کنید
در فواصل منظم خود را ارزیابی کنید. بعضی وقت‌ها بازخوردهایی از دیگران دریافت خواهید کرد، نظیر: « من نمی دانستم که شما به خوبی مذاکره می‌کنید»، یا «شما می‌توانید خیلی خوب بحث کنید» یا « چگونه می‌‌‌توانستید این مشکل را به راحتی حل کنید؟» اگر چنین بازخورد‌هایی سر راه شما قرار می‌گیرد یعنی در مسیر درستی حرکت می‌کنید و به تدریج پیشرفت خواهید کرد. اما هنگامی که هیچ بازخوردی دریافت نکنید زمان آن است که از مکانیسم دیگری برای ارزیابی خود استفاده کنید.
8. خودتان را ارزیابی کنید
برای شروع به ارزیابی خود، لیستی از ویژگی‌های شخصیتی که نیاز دارید روی آن‌ها کار کنید را تهیه کنید. این ویژگی‌ها نظیر سخنرانی در جمع، بالا بردن اعتماد به نفس، شخصیت دلچسب، خصلت یاری دهنده، اجتماعی بودن و مانند این‌هاست. شما نیاز دارید که بفهمید اولویت با کدام است و روی کدام یک اول باید کار کنید. با تاریخ آن‌ها را روی کاغذ یاداشت کنید و جستجو کنید که بهترین راه برای یادگرفتن این مهارت‌ها چیست. اگر راهنمایی ندارید از گوگل هم می‌توانید استفاده کنید. با استفاده از گوگل می‌توانید بفهمید در ابتدای کار به چه چیزی احتیاج دارید. یک بار از آن راهنمایی بگیرید و قدم‌های بعدی را به سمت جلو بردارید. فراموش نکنید خودارزیابی یکی از مهمترین روش‌ های داشتن شخصیت قوی به شمار می‌آید.
9. شبکه ارتباطات خود را گسترش دهید و اجتماعی شوید
امروز عصر ارتباطات است. با دیگران معشرت کنید. با دوستانتان سفر کنید. در مورد چیزهای مختلف دانش کافی داشته باشید و اعتماد به نفس سفر مستقل را در خود بالا ببرید. با گسترش شبکه‌ی اجتماعی خود، یاد خواهید گرفت که چگونه صحبت کرده و با دیگران ارتباط ایجاد کنید، چه زمانی به خود اعتبار دهید و چه زمانی به دیگران کمک کنید. این که بدانید چه زمانی و چگونه بدون هیچ رنجشی بتوانید به دیگران نه بگویید، یعنی همه‌ی این چیز‌های اساسی را با بودن در کنار دیگران یاد گرفته‌اید.
10. تقلید کنید
اگر کسی را می‌شناسید که شخصیت قوی دارد یا در کارهای تیمی فوق‌العاده است، رفتارهای آن شخص را با اعماق وجودتان مشاهده کنید. سعی کنید که در بیشتر مواقع خود را جای او بگذارید و از او یاد بگیرید که چگونه کارها را انجام می‌دهد. هرچه بیشتر مشاهده کنید و بیشتر یاد بگیرید، نقاط قوت و ضعف بیشتری را پیدا خواهید کرد. شما باید فقط خود را با نقاط قوت منطبق کنید نه با نقاط منفی و ضعف. در یادگیری از کسی که او را بت و الگوی خود قرار داده‌اید هیچ ضرر و آسیبی وجود ندارد. گاهی حتی می‌توانیم بیشتر از یک الگو داشته باشیم که از آن‌ها تقلید کنیم و یاد بگیریم.
11. سازگار باشید
شما تنها زمانی می‌توانید یاد بگیرید که سازگار باشید. اگر نتوانید با شرایط سخت خود را منطبق کنید، غیر ممکن است که بتوانید چیزهای جدید یاد بگیرید و شخصیت خود را بهبود بخشید.
12) دوستدار شوخی و خنده باشید
شما نیاز دارید که کمی حس طنز را هم چاشنی بحث‌های جدی و زندگی خود کنید. این کار یکنواختی فضا را می‌شکند و از استرس جمع می‌کاهد. اما مراقب باشید که این کار را به صورت متعادل و به جا انجام دهید.

آریا جوان


13. زمان را مدیریت کنید
خیلی مهم است که بتوانید مهارت مدیریت زمان را در خودتان تقویت کنید. این امر به شما کمک می‌کند که کارها را اولویت‌بندی کنید و همچنین تصمیم بگیرید که چه زمان و چهگونه نه بگویید و چه کاری را کجا برنامه‌ریزی کنید. با مدیریت زمان شما یاد خواهید گرفت که اولویت شما چه کاری است و چگونه باید برنامه‌ریزی کنید. این موارد کیفیت کار گروهی شما را بالا می‌برد و به شما این امکان را می‌دهد که تیم را رهبری کنید. ابتدا باید خودتان را مدیریت کنید تا قادر باشید تیمتان را نیز مدیریت کنید.
14. شجاع باشید
این که در مقابل تصمیمانتان موضع‌گیری کنید یک قابلیت خوب است اما باید یاد بگیرید که چگونه افکار و تصمیمانتان را بیان کنید. راه‌کار دو سر برد بهترین رویکرد است. اگرچه گاهی شرایطی وجود دارد که شما مجبور به به تصمیم‌های سخت می‌شوید. شجاعت این است که با این برنامه‌ریزی و تصمیمات کنار بیایید. اما هوشمندی و زیرکی نیز زمانی است که بتوانید شرایط را به گونه‌ای در دست بگیرید که همه‌ی ذینفعان را قانع کنید و حداقل ناراحتی و ضرر را ایجاد کنید.
15. میزبان خوبی باشید
مهم نیست که شما به تنهایی میزبان یک مهمان هستید یا نه. مهم این است که بتوانید مهمانتان را راهنمایی کنید. مثلا به آن‌ها بگویید: « شما باید کمی از این تنقلات امتحان کنید» یا « مزه‌ی این یکی خوب است» یا «کمی آب میل دارید؟» یا « من می‌خواهم بروم غذای خودم را بگیرم، با من می‌آیی؟»
16. از دیگران تعریف کنید
اگر می‌بینید کسی در زمینه‌ای خیلی خوب است، از او تعریف کنید. آن‌ها به خاطر این کارتان شما را دوست خواهند داشت. این تعریف‌ها فقط شامل ظاهر یا لباس دیگران نمی‌شود، بلکه می‌توانید از ویژگی‌هایی شخصیتی دیگران که بسیار آن‌ها را تحسین می‌کنید نیز تعریف کنید.
17. زیاد بخوانید
عادت خواندن چیزهای شگفت‌انگیزی در شخصیت شما ایجاد می‌کند. تغییراتی که برای ایجاد آن‌ها تلاش بسیار کرده‌اید با خواندن به طور اتوماتیک در شخصیت شما پدیدار می‌شود. این پدیده شخصیت درونی شما را تغییر می‌دهد و به شما کمک می‌کند که نقاط قوت درونی خود را کشف کنید. زیاد خواندن به شما کمک می‌کند که چیزهایی را در مورد خودتان درک و آزمایش کنید و زمانی که این خودآزمایی به عادتی روزانه بدل شد، با تمرین و زمان، شخصیت شما به شخصیتی قوی‌تر و بهتر تبدیل می‌شود.

آریا جوان


توصیه‌هایی برای داشتن شخصیت قوی
نوع بدن خود را بشناسید
مهم است که بدانید نوع بدنتان لاغر، چاق، چهارشانه، کوتاه یا بلند است. همچنین نوع صورت نیز مهم است. آیا صورتتان کشیده، گرد، تخت یا زاویه‌دار است؟ نوع، جنس و رنگ موی شما چیست؟ نوع و رنگ پوستتان چه‌گونه است؟ آیا پوستتان به لوازم آرایشی حساسیت دارد و یا حساس به نور خورشید یا سرماست؟ هنگامی که پاسخ این سوالات را بدانید، ایده‌ی بهتری برای لباس‌هایی که می‌پوشید و همچنین نوع آرایشی که نباید هرگز امتحان کنید، خواهید داشت.

آریا جوان


بر روی پوشش خود کار کنید
بسته به شرایط و محیط لباس بپوشید. هنگامی که به مهمانی رسمی می‌روید لباس‌هایی یک تکه یا بالاتنه یا کتی براق بپوشید. برای تزئین هم از زیورآلات زیبا استفاده کنید. آرایش‌های زیبا و مناسب را یاد بگیرید. برای مهمانی‌های رسمی خانوادگی نیز به همین ترتیب لباس بپوشید. می‌توانید برای ورزش، خرید و خواب نیز لباس‌های مناسب و خاص خود را داشته باشید. این موارد باعث می‌شود که شما همواره احساس تازگی و اعتماد به نفس را در خودتان مشاهده کنید.
از زیورآلات و لوازم جانبی استفاده کنید
استفاده از زیورآلات راه خوبی برای بهبود و قوی کردن شخصیت است. شما باید بدانید که چه چیزی مناسب شماست. علاوه بر این شما باید اعتماد به نفس استفاده کردن از آن‌ها را داشته باشید. این که فقط آن‌ها را به این دلیل که زیبا هستند یا آن‌ها را دوست دارید، بخرید، کاری کاملا اشتباه است. لوازم جانبی نظیر جواهرات، کیف، کمربند، عطر، ساعت، کیف پول، کفش، کراوات، دکمه سر آستین، کیف لپ‌ تاپ و … اگر به صورت مناسبی استفاده شوند به شما ظاهری عالی می‌دهند.

آریا جوان


به زبان بدنتان توجه کنید
به طور کلی دیگر افراد 70٪ حرف‌های شما را از زبان بدن و نه از روی سخنانتان متوجه می‌شوند و شما را قضاوت خواهند کرد. بنابراین باید بدانید که بدنتان هنگامی که صحبت می‌کنید چه اطلاعاتی را منتقل می‌کند. دیگر افراد متوجه خواهند شد که آیا شما اعتماد به نفس کافی دارید یا زبان و ذهنتان جدا از هم سخن می‌گویند. مراقب باشید که بدن و زبانتان سیگنال‌های یکسانی به شنونده منتقل کنند.
خودتان باشید
نکته مهمی که باید در ذهن داشته باشید این است که برای داشتن شخصیت قوی باید خودتان باشید. همیشه می‌گویند که اصل از کپی ارزش بیشتری دارد. همیشه باید کسی باشید که هستید نه این که به چیزی که نیستید تظاهر کنید. هر شخصی بر روی کره‌ی خاکی با یک ویژگی منحصر به فرد تعریف می‌شود، بنابراین وظیفه دارد که آن ویژگی را حفظ کند و ان را ارتقا دهد. بنابراین، خیلی مهم است که فقط نقاط قوت و عادات خوب دیگران را کپی‌برداری کنید.
جمع‌بندی
روش‌ های داشتن شخصیت قوی خیلی راحت و ساده هستند، اما شما باید اراده کرده و آن‌ها را عملی کنید. روی حرکات و تمرینات خود وقت بگذارید و مطمئن باشید همیشه کسی که آرام و آهسته حرکت می‌کند برنده‌ی مسابقه است. این نبرد، یک نبرد درونی است. امیدواریم که همه اتفاقات خوب در این مسیر برای شما بیفتد و ورژن جدید و بهتری از شما را ببینیم. همانگونه که گفته شد، برای داشتن شخصیت قوی، باید اعتماد به نفس بالایی داشته باشید؛ به همین منظور پیشنهاد می‌کنیم با راه‌های افزایش اعتماد به نفس در زندگی آشنا شوید. شما چه راه‌های دیگری را برای ایجاد یک شخصیت قوی پیشنهاد می‌کنید؟ دیدگاه‌ها و تجربیاتتان را از طریق بخش ارسال نظر با مخاطبان ستاره درمیان بگذارید.

http://www.javanannews.ir/fa/News/673221/روش‌-های-داشتن-شخصیت-قوی؛-تقویت-شخصیت-با-17-راهکار-موثر-و-کاربردی
بستن   چاپ