آریا جوان
رفتارهای عجیب «عالمیان» به جای کنترل‌خشم
دوشنبه 4 مرداد 1400 - 06:59:10
آریا جوان - خراسان / حذف زودهنگام نماینده تنیس روی میز کشورمان بدون آن‌که شایستگی خود را نشان دهد، دلایل غیرفنی و روان‌شناسانه زیادی داشت
 «نیما عالمیان» در مسابقات تنیس‌روی‌میز المپیک 2020 مقابل حریفی قرار گرفت که سال 2019 موفق به شکست‌دادن او شده بود و امید زیادی به کسب پیروزی برابر این حریف داشت. در این بین و در ست دوم بازی، عالمیان پس از اعتراض به داور، راکت خود را روی میز پرتاب کرد. در اواخر ست دوم هم او دوباره در اعتراض به تصمیمات داور به شکل تمسخر آمیزی سرویس‌های خود را روی هوا و به تور زد. در چنین شرایطی، ورزشکار باتجربه بریتانیایی نهایت استفاده را از تمرکز نداشتن نیما کرد و یک برد آسان (4 بر یک) را به دست آورد. واضح است که این شکست، بیشتر از دلایل فنی به دلیل رفتارهای عجیب و غریب عالمیان ثبت شد. حالا شاید بپرسید که رفتار این بازیکن که در زمان عصبانیت، توپ را زد به هوا یا راکت را پرت کرد، درست بود یا نه؟ بهتر بود به جای این رفتارها چه واکنشی داشته باشد؟
اعتراض، شیوه خودش را دارد
این اولین بازی نیما عالمیان در مسابقات المپیک بود و طبیعتا برنامه‌های زیادی برای موفقیت در آن داشته است. در ست اول، بازی پایاپای پیش رفت اما یک اعتراض به داور باعث شد همه چیز از کنترل نیما خارج شود. این‌جاست که اهمیت یادگیری یک سری مهارت‌ها مشخص می‌شود. بهتر بود به جای این رفتارهای ناشایست(آن هم در مسابقات المپیک)، اولا او روش‌های کنترل خشم و عصبانیت را به کار می‌بست و ثانیاً، اگر از رفتار داور واقعا احساس نارضایتی و ناراحتی داشت، در نهایت احترام و مستقیم با او صحبت می‌کرد. با این نوع اعتراض، هم عصبانیت خودش را به طور صحیح و منطقی نشان داده بود و هم تمرکزش را از دست نمی‌داد. کنترل نکردن خشم و رفتارهای عجیب مثل زدن سرویس به هوا یا تور، نه تنها شرایط را بهتر نمی‌کند بلکه باعث می شود فرد هیجانی‌تر شود و امکان تمرکز را به طور کامل از دست بدهد. درست است که انسان به طور غریزی در زمان بروز خشم، واکنش خشونت‌آمیز خواهد داشت اما این موضوع در چارچوب قوانین و هنجارهای اجتماعی و رفتارهای شایسته نیست و عقل سلیم محدوده خشم را تعیین می‌کند. نکته مهم‌تر این‌که او نماینده کشورمان در این مسابقات بود و باید شأن این جایگاه را حفظ می‌کرد.
مربی نیما هم مقصر بود
یک مربی باتجربه باید بداند که علاوه بر مسائل فنی باید حواسش به مدیریت رفتارهای بازیکن اش هم باشد. او می‌توانست با مداخله به موقع، شرایط را طور دیگری رقم بزند اما این اتفاق در هیچ‌کدام از ست‌های بازی نیفتاد و نتیجه‌اش هم حذف نیما از المپیک بود. همچنین یک سری تکنیک‌ها برای کنترل خشم وجود دارد که بارها در همین صفحه درباره‌شان نوشته شده و نیما می‌توانست از آن‌ها کمک بگیرد تا شرایط دیگری برایش رقم بخورد.
نویسنده : فهیمه میرزایی | کارشناس‌ارشد روان‌شناسی بالینی

http://www.javanannews.ir/fa/News/691310/رفتارهای-عجیب-«عالمیان»-به-جای-کنترل‌خشم
بستن   چاپ