دستورالعمل مرکز اطلاعات گردشگران ابلاغ شد
سه شنبه 9 شهريور 1400 - 12:09:38
|
|
آریا جوان - معاون گردشگری وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی از ابلاغ دستورالعمل نظارت بر تاسیس و فعالیت مراکز اطلاعات گردشگران به ادارات کل استانی خبر داد. ایسنا: روابطعمومی معاونت گردشگری، ولی تیموری گفت: دستورالعمل نظارت بر تاسیس و فعالیت مراکز اطلاعات گردشگران در داخل کشور با استناد به ماده 3 آئیننامه اجرایی قانون توسعه صنعت ایرانگردی و جهانگردی مصوب 1373/4/15 و اصلاحات بعدی دستورالعمل نظارت بر تأسیس و فعالیت مراکز اطلاعات گردشگران در دفتر توسعه گردشگری داخلی تدوین و به ادارات کل استانی وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی کشور ابلاغ شد. وی اظهار کرد: مراکز اطلاعات گردشگران یکی از اجزاء و مؤلفههای مؤثر در تأمین اطلاعات مورد نیاز گردشگران است. مطالعه مراکز اطلاعات گردشگران در مقاصد گردشگری نشانگر آن است که هر مقصد با توجه به گستردگی جاذبهها، خدمات و حجم مراجعه مخاطبان معمولا تعداد مشخصی از این قبیل مراکز را در خود جای داده است. اندازه این مراکز بسته به نوع و حجم فعالیتهایشان از یک باجه کوچک و ساده تا ساختمانهای چندین طبقه، متغیر است. در کنار اطلاعرسانی، خدمات و فعالیتهای دیگری نیز در راستای پاسخگویی به نیازهای گردشگران در زمینه انتخاب محل اقامت، تهیه بلیت، ویزا، تبدیل ارز خارجی و… در این مراکز صورت میپذیرد. تیموری گفت: نمونههایی از این مراکز در خارج از مقصد و در بازارهای هدف گردشگری ایجاد میشوند تا ضمن اطلاعرسانی و تسهیل سفر گروههای گردشگران به سوی مقصد مورد نظر، فعالیتهای تبلیغاتی و بازاریابی بخشهای دولتی و خصوصی مقصد در آن بازار را ساماندهی کنند. با توجه به نقش و اهمیت این مراکز، صنعت گردشگری ایران نیز برای پاسخگویی به نیازهای اطلاعاتی گردشگران علاقهمند و نیز معرفی جاذبهها و امکانات گردشگری کشور در سطوح داخلی و بینالمللی به استقرار تعداد معینی از این مراکز نیاز دارد. وی یادآور شد: مراکز اطلاعات گردشگران نقش مهمی در تأمین نیازها و آگاهیبخشی به گردشگران و معرفی جاذبهها و امکانات مقصد گردشگری داشته و هر مقصد گردشگری متناسب با گستردگی جاذبهها، خدمات و حجم مراجعه مخاطبان، نیازمند اینگونه مراکز هستند و همچنین اطلاعات مخاطبشناسی بسیار مفیدی را درباره گردشگران در اختیار برنامهریزان و سیاستگذاران گردشگری مقاصد قرار میدهند. معاون گردشگری گفت: مرکز اطلاعات گردشگران به ترتیب اولویت و اهمیت در مبادی ورودی بینالمللی کشور، مراکز استانها، شهرها، در محلهای پررفت و آمد گردشگران، در محل سایتها و جاذبههای مهم گردشگری کشور تأسیس شده فعالیت میکنند. او همچنین بیان کرد: در طول فرآیند تدوین این دستورالعمل، تلاش شده تا از نتایج مطالعات تطبیقی و میدانی صورت گرفته پیرامون مراکز اطلاعات گردشگران کشورهای فرانسه، انگلستان، ژاپن، مالزی و کرهجنوبی به نحو شایسته و بومیسازیشده استفاده شود. تیموری یادآور شده که این دستورالعمل مشتمل بر 16 ماده و 13 تبصره از تاریخ ابلاغ توسط مقام عالی وزارت برای تمام ذینفعان لازمالاجرا خواهد بود.
http://www.javanannews.ir/fa/News/712426/دستورالعمل-مرکز-اطلاعات-گردشگران-ابلاغ-شد
|