آریا جوان
آغاز به کار مرمت خانه تاریخی زاهدی در بافت کهن شوشتر
شنبه 13 شهريور 1400 - 13:37:02
آریا جوان - رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شوشتر از شروع مرمت بنای تاریخی زاهدی در این شهرستان خبر داد.
میراث آریا: روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، علی‌محمد چهارمحالی شنبه 13شهریورماه 1400 با بیان این‌که از روز گذشته و در ادامه مرمت دیگر خانه‌های تاریخی شهرستان شوشتر، مرمت و سامان‌دهی خانه زیبای زاهدی در دستور کار قرار گرفت و آغاز به کار کرد، افزود: «این بنا که مربوط به دوره قاجاریه است، در محله تاریخی کوره شهرستان شوشتر در همجواری با چندین خانه قدیمی دیگر قرار دارد.»
او در توصیف این بنای تاریخی افزود: «خانه زاهدی دارای یک تارمه بزرگ با ستون‌های سنگی و سقف تیرپوش در ضلع جنوبی خانه و چندین اتاق با فرم‌های مختلف است؛ ضمن این‌که بنا به مانند بسیاری از خانه‌های شوشتر، در چهار طبقه شامل همکف، طبقه اول و نیز دو طبقه در زیر زمین، شامل شبستان و شوادان ساخته شده است.»
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شوشتر در مورد نحوه چگونگی اجرای کار و تأمین اعتبار مورد نظر نیز عنوان کرد: «برنامه‌ها و دستورکار این خانه شامل برچیدن الحاقات ناموزون در بخش شرقی خانه، مرمت و سامان‌دهی آن و همچنین مرمت بخشی از تزئینات است که اعتبار این طرح از محل اعتبارات ملی مشارکت در مرمت است.»
شوشتَر شهری در استان خوزستان و مرکز شهرستان شوشتر است. این شهر دارای تاریخ و تمدنی کهن است و تا ابتدای دوره پهلوی مرکز استان خوزستان بوده‌ است. شوشتر به تنهایی 13 میراث‌جهانی را در خود جای داده و در دامنه کوه‌های زاگرس قرار دارد و لقب آن از دیرباز «دارالمؤمنین» بوده است.
این شهر، معماری و بافت شهری سنتی خاصی دارد. بافت سنتی معماری شوشتر متراکم و فشرده ‌است. کوچه‌های باریک و دیوارهای بلند و گذرگاه‌های تنگ همگی با گذر از «ساباط»ها یا سایه‌بان‌ها به میدانچه‌های اصلی شهر ختم می‌شوند. بافت معماری یکدست و همگون با بهره‌گیری از مصالح بومی یعنی آجر و خلق نقش‌های زیبا و ابتکاری تحت عنوان «خوون چینی» و همچنین استفاده از کتیبه‌های سنگی حجاری‌شده توسط صنعتگران شوشتری بر سر در بناها، جلوه‌های خوشایندی را در معماری این منطقه ایجاد کرده‌است.

http://www.javanannews.ir/fa/News/714377/آغاز-به-کار-مرمت-خانه-تاریخی-زاهدی-در-بافت-کهن-شوشتر
بستن   چاپ