آریا جوان
چرا برای برخی اصولگرایان برجام رئیسی با برجام روحانی فرق می‌کند؟
چهارشنبه 24 شهريور 1400 - 17:18:56
آریا جوان - نامه نیوز / سیاست دوگانه طیف‌هایی از اصولگرایان در قبال برجام این پرسش مهم را به وجود می‌آورد که چه طور یک سند واحد در دو دولت می‌تواند چنین تعابیر متفاوتی را از سوی ایشان را به بار بیاورد؟
مخالفان دیروز برجام، امروز به موافقان آن بدل شده‌اند؛ چنانکه روزگاری آن را سند خیانت می‌نامیدند و ظریف و روحانی را همسو با آمریکا و اسرائیل قلمداد می‌کردند و حالا احیای برجام در دولت رئیسی را یک دستاورد احتمالی بزرگ قلمداد می‌کنند. سیاست دوگانه طیف‌هایی از اصولگرایان این پرسش مهم را به وجود می‌آورد که چه طور یک سند واحد در دو دولت می‌تواند چنین تعابیر متفاوتی را از سوی ایشان را به بار بیاورد؟ و البته این شبهه که آیا تمام مخالفت‌های آنها در زمان دولت حسن روحانی که دولتی نزدیک به اصلاح‌طلبان شناخته می‌شد، سیاسی‌کاری بوده است؟
به یاد داریم که روزگاری تعدادی از نمایندگان نزدیک به جبهه پایداری پشت تریبون مجلس دهم برجام را به آتش کشیدند. این اتفاق متعاقب خروج آمریکا از برجام بود. مجتبی ذوالنوری در آن قضیه نقش اصلی را داشت. او حتی گفته بود که مجلس آمادگی خروج از NPT را دارد و در بهمن 97 هم محوریت جمع‌آوری امضاء برای استیضاح حسن روحانی با تأکید بر ناکارآمدی برجام را بر عهده داشت. انتظار آن بود که کریمی قدوسی در دور جدید مذاکرات هسته‌ای که در دولت سیزدهم ادامه می‌یابد هم از منتقدان برجام باشد اما ناگهان دیده شد که او بر اجرای بی‌کم‌وکاست برجام تأکید می‌کند و در گفت‌وگویی با خبرگزاری «میزان» گفته است: «دولت جدید مدعی ادامه برجام است». او گفته که «برجام فی‌نفسه تا زمانی که موافقت‌نامه هست مشکلی ندارد و مشکل نگاه به برجام است و امروز طرف‌های غربی تلاش می‌کنند که به برجام برگردند البته ما موافقیم که آمریکایی‌ها به برجام برگردند».

http://www.javanannews.ir/fa/News/722987/چرا-برای-برخی-اصولگرایان-برجام-رئیسی-با-برجام-روحانی-فرق-می‌کند؟
بستن   چاپ