آریا جوان
نقوی حسینی: با عضویت در اجلاس شانگهای دست ایران در مذاکرات باز است
دوشنبه 29 شهريور 1400 - 09:24:23
آریا جوان - مثلث / سید حسین نقوی حسینی گفت: عضویت ایران در این اجلاس یک نتیجه مهم هم داشت؛ آنکه تمام نقشه‌های غربی‌ها برای منزوی‌کردن ایران نقش برآب شد.
روز جمعه ایران به‌طور رسمی به‌عضویت اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای درآمد؛ اتفاقی که حتما در عرصه دیپلماتیک رخداد مبارکی است و می‌تواند زمینه‌های اقتصادی و سیاسی بسیاری را به روی ایران بگشاید.
سید حسین نقوی حسینی درباره ابعد این موضوع به «مثلث‌آنلاین» گفت: «اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای دروازه بزرگی در فعالیت‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی در عرصه بین‌المللی محسوب می‌شود و کارکردی شبیه به اتحادیه اروپا را دارد و نقش بسیار مهمی در جنوب شرق آسیا، آسیای مرکزی و اقیانوس هند ایفا می‌کند».
او ادامه داد: «ایران سال‌ها بود که در این اجلاس عضو ناظر بود و با اینکه درخواست عضویت داده بود اما این درخواست مورد قبول واقع نمی‌شد تا آنکه در شرایط فعلی و در وضعیتی که ایران تحت شدیدترین تحریم‌های آمریکا و شدیدترین فشارهای کشورهای غربی قرار دارد، جمهوری اسلامی ایران موفق شد که به عضویت این اجلاس درآید که حتما بر مراودات سیاسی و اقتصادی ایران با کشورهای آسیایی بسیار اثربخش خواهند بود. عضویت ایران در این اجلاس یک نتیجه مهم هم داشت؛ آنکه تمام نقشه‌های غربی‌ها برای منزوی‌کردن ایران نقش برآب شد».
 علی دایی هم مهاجرت کرد! | جزئیات خبر جنجالی علی دایی در ترکیه
این تحلیلگر مسائل دیپلماتیک درباره تأثیر عضویت ایران در اجلاس شانگهای بر مذاکرات برجامی در وین، بیان کرد: «با عضویت در این اجلاس حتما دست ایران در مذاکرات وین باز خواهد بود و بعد از این با خیال راحت و با فراغ بال در مذاکرات شرکت می‌کنیم و دیگر غربی‌ها نمی‌توانند با ابزار تهدید و زور خواسته‌هایشان را به ما تحمیل کنند».
نقوی حسینی در پایان گفت: «چین و روسیه محورهای اصلی اجلاس شانگهای هستند و حتما پیمان‌های بلندمدت ایران با این دو کشور در کنار حضور در اجلاس شانگهای می‌تواند در تقویت قدرت اقتصادی و سیاسی کشورمان در ابعاد بین‌المللی نقش چشم‌گیری خواهد داشت».

http://www.javanannews.ir/fa/News/725149/نقوی-حسینی--با-عضویت-در-اجلاس-شانگهای-دست-ایران-در-مذاکرات-باز-است
بستن   چاپ