آریا جوان
نگاهی به فیلم کوتاه مریم
دوشنبه 29 شهريور 1400 - 10:21:02
آریا جوان - سینما تیکت / مناسبات عرفی نشأت گرفته از نظام مرد سالار، یکی از معضلات جدی اجتماعی در ایران است. نظام فکری که زن‌ها را طفیلیِ مردها می‌داند، برای تمام امور زندگی آنها تصمیم می‌گیرد و از هر فرصتی برای اعمال قدرت یا سوء استفاده مالی از آنها بهره می‌برد.
فیلم کوتاه «مریم» موقعیت داستانی خود را بر اساس چنین مناسباتی بنا نهاده است. در یک خانواده سنتی مشکلی ناموسی به وجود آمده و راه حلی که برادر بزرگتر برای این مشکل ارائه می‌دهد هیچ تناسبی با رفتاری که از یکی از خواهرها سر زده ندارد. «مریم» موفق می‌شود بیننده را در رنجی که شخصیت اصلی از قرار گرفتن در چنین موقعیتی می‌برد، شریک کند و بر واقعیتی اجتماعی انگشت بگذارد که مشکلِ خانواده‌های بسیاری در ایران است. 
بازی بازیگران بدون توجه به سابقه‌ای که از آنها در ذهن داریم، قابل قبول و تا حدودی خوب است. کارگردانی مصطفی آزاد ساده است و به دور از جلوه‌گری‌های معمولِ فیلم‌هایی با داستانی‌های ملتهب، به مانعی برای همدلی بیننده با شخصیت‌ها تبدیل نمی‌شود.
انتخاب دوربین ثابت برایِ نمای پایانیِ فیلم که حاوی چرخش داستانی هیجان انگیزی است موجب گشته بیننده نیز همچون شخصیت اصلی به فکر فرو رود و به مناسباتی بیندیشد که کار اعضای یک خانواده را به اینجا کشانده است.

http://www.javanannews.ir/fa/News/725382/نگاهی-به-فیلم-کوتاه-مریم
بستن   چاپ