آریا جوان
انتقاد رسانه اصولگرا از سریال«قبله عالم»؛ توهین به احمد متوسلیان
دوشنبه 29 شهريور 1400 - 10:25:03
آریا جوان - صبح سینما / حمیدرضا جلالی کارشناس فرهنگی و فعال حوزه فضای مجازی در روزنامه جوان نوشت:
در فرانسه، شما نمی توانید یک اثر هجو آمیز یا یک کاریکاتور از ژنرال دوگل ببینید. کسی که به دوگل به عنوان قهرمان ملی فرانسه توهین کند یا شخصیتش را به مسخره بگیرد سریعا با او برخورد می کنند. اما در ایران و در شبکه نمایش خانگی دیدیم که متاسفانه با امیر کبیر و نیز سردار شهید یا جاویدالاثر ما حاج احمد متوسلیان در سریال «قبله عالم» شوخی زشتی شد. در حالی که امثال متوسلیان یا حاج قاسم سلیمانی از جان و مال و آبروی خود برای حفظ مملکت گذشتند و جاودانه شدند. اینکه ساترا برای حذف این تصاویر ورود نکرده را باید به فهم ناقص دوستان از مسئله ممیزی ارجاع داد.»
ساترا هنوز در سطح عمل نتوانسته به یک شیوه درست نظارتی دست پیدا کند و هنوز ما در بحث فعالیت ها یک شیوه نامه درست یا یک پروتکل جامع نداریم
شرکت اپل،پروتکلی دارد که در آن به شخصیت های منفی فیلم ها اجازه استفاده از گوشی آیفون این شرکت را نمی دهد. یعنی اگر در فیلمی یک شخصیت منفی گوشی اپل داشته باشد،این شرکت بلافاصله از آن فیلم شکایت خواهد کرد». این یعنی بحث نظارت بسیار شفاف و با جزییات اعمال می شود و سلیقه آنجا معنا ندارد. 
چرا باید سریال «قبله عالم» به سردار متوسلیان توهین کند، اما حداقل یک عذرخواهی انجام نشود؟ می گوید: فرضا نیت کارگردان توهین به متوسلیان نبوده، ولی هر کس که آن سریال را دیده اولین تصویری که در ذهنش خطور کرده سکانس معروف فیلم ایستاده در غبار بوده است. تعجب من از ساترا بود که حتی یک بیانیه در این زمینه صادر نکرد».

http://www.javanannews.ir/fa/News/725398/انتقاد-رسانه-اصولگرا-از-سریال«قبله-عالم»؛-توهین-به-احمد-متوسلیان
بستن   چاپ