آریا جوان

آخرين مطالب

زندگی مرموز در قلعه پیرزن! گردشگری

زندگی مرموز در قلعه پیرزن!
  بزرگنمايي:

آریا جوان - توریسم آنلاین: نام قلعه پیرزن از قلعه دختر آمده است؛ درباره قدمت قلعه پیرزن لواسان سند مکتوب و موثقی وجود ندارد.آن زمان پیرزن به معنای جای بالاتر از پرواز عقاب یا خردمند و دانا بوده است.
پریسا امیرقاسم خانی / نام قلعه پیرزن از قلعه دختر آمده است؛ درباره قدمت قلعه پیرزن لواسان سند مکتوب و موثقی وجود ندارد، ولی آن‌طور که شواهد نشان می‌دهد بسیاری از قلعه‌ها در دوره ساسانیان به نام قلعه دختر خوانده می‌شدند و مظهر الهه آب بودند، آن زمان پیرزن به معنای جای بالاتر از پرواز عقاب یا خردمند و دانا بوده است
برخی اسامی در محله‌ها ناخودآگاه کنجکاوی و ماجرا جویی مخاطب را بر می‌انگیزد و نگاه‌ها را به سمت خود می‌کشاند.
یکی از این نام‌ها متعلق به قلعه‌ای تاریخی در روستای «کند» از محله لواسانات است. نام این قلعه تاریخی، «قلعه پیرزن» است که جزو آثار تاریخی و هویتی محله به شمار می‌رود. شنیدن داستان آن و اینکه چرا قلعه پیرزن خوانده می‌شود از زبان محلی‌ها جالب و شنیدنی است.
دیوار به جا مانده از قلعه: برای رفتن به قلعه پیرزن، باید از شرق تجریش به سمت لواسان حرکت کنید. بعد عبور از بلوار لواسان، سمت چپ، به خیابان شهید اسدیان می‌رسید. خیابانی که از قدیم‌الایام به جاده «کند» شهرت داشته و روستایی به همین نام در ابتدای آن قرار دارد که به 2 بخش کند علیا و سفلی تقسیم می‌شود.
قلعه تاریخی پیرزن در روستای کند علیا واقع شده، و مسیر قلعه بخشی ماشین رو و بخشی پیاده‌رو است. مسیر ماشین رو از جاده خاکی به نام «اشکسته» می‌گذرد. هنگام عبور از اشکسته باغ‌های سر سبز روستای «کند» را می‌بینیم. مسیر پیاده‌رو کوهستانی است و پیاده‌روی در آن برای رسیدن به قلعه حدود 3 ساعت طول می‌کشد.

آریا جوان


قلعه در بالاترین نقطه و ارتفاع 3200 متری از سطح دریا واقع شده است. روبه‌روی قلعه پیرزن، قلعه تاریخی «ساکا» قرار گرفته و مسیر پیاده‌روی قلعه پیرزن سنگلاخی و تقریباً صعب‌العبور است. وقتی همراه راهنما به قلعه رسیدیم با دیواری سنگی روبه‌رو شدیم که حدود 7‌متر ارتفاع و 5‌متر عرض و یک‌متر قطر داشت.
این دیوار در حقیقت تنها بخشی از قلعه تاریخی پیرزن است که باقی مانده است. جنس دیوار سنگی از ساروج و سنگ است. در وسط دیوار دریچه‌ای به اندازه 70 در 70 سانت وجود دارد. از داخل دریچه عظمت کوه‌ها پیداست و پشت سر، شهر لواسان زیر پایتان قرار دارد.
به فاصله 10 متری و پایین‌تر از قلعه، حوضچه‌ای سنگی خالی از آب است، که گویا در زمان‌های دور پر از آب بوده است. حوضچه 2‌متر طول، یکی و نیم‌متر عرض و یک‌متر ارتفاع دارد. سنگ‌های داخل حوضچه در نگاه اول شبیه کاشیکاری است که گویا گذشت قرن‌ها آن را ساییده، ولی هنوز نشانه‌ای از کاشیاری در آن دیده می‌شود. در ارتفاعات قلعه پیرزن، زندگی به طرز عجیب و مرموزی جریان دارد.
پرستشگاه زرتشتیان: بسیاری قدمت قلعه پیرزن را هزاران سال پیش می‌دانند. در اسناد تاریخی و در سفر نامه ناصرخسرو نام قلعه پیرزن آمده است. نادر ضرابیان، از اهالی قدیمی لواسان و کارشناس تاریخی و فرهنگی در این‌باره می‌گوید: «نام قلعه پیرزن از قلعه دختر آمده است.
درباره قدمت قلعه پیرزن سند مکتوب و موثقی وجود ندارد، ولی آن‌طور که شواهد نشان می‌دهد بسیاری از قلعه‌ها در دوره ساسانیان به نام قلعه دختر خوانده می‌شدند و مظهر الهه آب بودند. آن زمان پیرزن به معنای جای بالاتر از پرواز عقاب یا خردمند و دانا بوده است.
بنابراین به نظر می‌آید قلعه پیرزن، جای خاص و مقدسی در دوره ساسانیان و قبل از اسلام بوده که پرستشگاه و معبد زرتشتیان به شمار می‌رفته و به این دلیل که نام آن مونث است، می‌تواند مانند سایر قلعه دخترهای دوره ساسانیان، مظهر الهه آب باشد. آن زمان مردمانی زرتشتی کنار قلعه و در همین روستای کند می‌زیستند که به کشاورزی مشغول بودند و این قلعه عبادتگاه آنها به شمار می‌رفته، آب نیز میان کشاورزان زرتشتی از اهمیت بالایی برخوردار بوده، برای همین قلعه نیز می‌تواند الهه آب به شمار برود.» ضرابیان، در ادامه می‌گوید: «چون قلعه در بلندی قرار داشته و راه دسترسی به آن صعب‌العبور است، بنابراین باید توسط دولتی‌های آن زمان ساخته شده باشد.»
در میان محلی‌ها روایت‌های متفاوت ولی شنیدنی از قلعه پیرزن وجود دارد که بیشتر شبیه افسانه است. عده‌ای می‌گویند زمانی در قلعه، پیرزنی زندگی می‌کرده، برای همین به قلعه پیرزن شهرت پیدا کرده و عده‌ای می‌گویند قلعه پیرزن محل دیده‌بانی اشرار بوده و برخی می‌گویند شکل قلعه از دور شبیه پیرزنی در حال قلیان کشیدن است. ولی آنچه مشخص است وجود دیوارساروجی و سنگی باقی مانده از قلعه است هنوز بعد از گذشت سال‌ها همچنان محکم و قوی باقی مانده است.
محل استراحت چوپانان و کوهنوردان: بسیاری از اهالی کند و لواسان نام قلعه پیرزن را شنیده‌اند، ولی هنوز آن را ندیده‌اند. اهالی قدیمی محله می‌گویند: «از زمانی که به یاد دارطم قلعه پیرزن به علت راه صعب‌العبورش، محل رفت‌وآمد اهالی نبوده و کمتر کسی به آنجا رفت‌وآمد می‌کرده و هنوز هم همینطور است. برای همین قلعه پیرزن میان اهالی به جایی دور افتاده و گاهی ترسناک شهرت دارد.»
اطراف قلعه پیرزن از سال‌ها قبل آن‌طور که به یاد می‌آوریم محل استراحت چوپانان روستا بوده، گاهی نیز سبزی‌کن‌های کوهی یا شکارچیان و کوهنوردان به این محل می‌رفتند. شنیده‌ایم که برخی از ماجراجویان گنج نیز به قلعه پیرزن می‌رفتند و گاهی به حفاری در اطراف قلعه می‌پرداختند، ولی هیچ‌گاه گنجی در قلعه پیرزن پیدا نشده است.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/1275000/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تصاویر آخرالزمانی از طوفان پیچنده در چین

فرار یک بوفالو از چنگ شیرهای گرسنه

عمه مثل مادره، هرچی بیشتر بهتر

رونالدو، همچنان سوژه جذاب رسانه‌های بزرگ

برنابئوی امن؛ آماری که بایرن را می‌ترساند

رئال مادرید قرارداد پسر مارسلو را تمدید کرد

سه نماینده امید بوکس ایران از قهرمانی آسیا حذف شدند

15 سال پیش در چنین روزی اولین گل لیونل مسی به رئال مادرید

تمرینات یاسین چوکو، بادیگارد لیونل مسی

خداحافظ رئال؛ رائول روی نیمکت تیم آلمانی!

میتروویچ رفتنی است؟ الهلال در فکر فروش بهترین گلزن خود!

امکانات خیره کننده جایگاه VIP ورزشگاه الهلال

به مناسبت تولد 49 سالگی دیوید بکام بهترین نقطه‌زن انگلیسی همه ادوار

ضرورت‌های احترام به حقوق کودکان

تمامی دستگاه‌های اجرایی موظف هستند 20درصد از بودجه فرهنگی خود را به حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت اختصاص دهند

سری هواوی Pura 70 وارد بازار جهانی شد

عشق بین دو پرنده به روایت تصویر

طراحی جالب یک کتاب به صورت چند بُعدی

نخلستان‌های کهن در روستاهای خوزستان

کشف کله‌پاچه 4 هزار ساله در گورستانی عجیب

حکمت/ نُه خصلتی که انسان باید از خدا بخواهد

سکانسی از سریال نون‌خ که حساس و امنیتی شد

چهره ها/ تیپ ساده و مشکی الناز حبیبی در یک مراسم

خاطره بازی به بهانه روز معلم

مورد عجیب برد نساجی در اصفهان

ستاره سابق پی‌اس‌جی به بارسا پیشنهاد شد

تکلیف سقوط یک تیم امروز قطعی می‌شود!

شکایت پرسپولیس از آلومینیوم رد شد

خودداری انریکه از مصاحبه به‌خاطر شال دورتموند!

تمرین و ریکاوری پرسپولیس بعد از تساوی برابر سپاهان

مدیر تراکتوری: پنالتی نبود، مهرداد محمدی باید اخراج می‌شد

میکاپ عجیب دختر چینی!

مزیت حماس از زبان معاون رئیسی

موضع آذر منصوری درباره اتفاقات دانشگاه‌های آمریکا؛ اعتراض حق دانشجوست چه کلمبیا باشد چه شریف

چت‌بات هوش مصنوعی انویدیا با قابلیت‌های هیجان‌انگیز آپدیت شد

با قابلیت جدید واتس‌اپ می‌توانید جلسات و قرارهای خود را برنامه‌ریزی کنید

آب‌گرفتگی خیابان‌های ریاض عربستان

قلدربازی عجیب اما خنده‌دار یک گربه؛ کتک زدن همه سگ‌ها در خیابان!

مهارت زندگی/ بنویسید تا به دست بیاورید

مهارت زندگی/ 7 چالش بزرگ که شما را سرسخت‌تر از آدم‌های معمولی می‌کند

آبشار تخت چو لرستان

ییلاق زیبای سلانسر در استان گیلان

خدا نیت‌های ما را هم خریدار است

یکی از سرچشمه های رود بزرگ مارون

جدا کردن خودکار سفیده از زرده تخم مرغ در کارخانه

هورامان بهشت گمشده در استان کردستان

رئیس هیئت مدیره بیمه دی: دوام شرکت‌های بیمه در گرو نوآوری در خلق محصولات بیمه ای است

تقدیر معاون فرهنگی سازمان برنامه و بودجه از بیمه دی

شیوا و خریدهای مجانی!

روز آدم‌ های تاثیرگذار زندگیمون مبارک