آریا جوان

آخرين مطالب

فعال اصلاح‌طلب: اصلاح‌طلبان به دنبال مشروعیت‌زدایی از حکومت نیستند نگاه سیاسی

فعال اصلاح‌طلب: اصلاح‌طلبان به دنبال مشروعیت‌زدایی از حکومت نیستند
  بزرگنمايي:

آریا جوان - اعتماد / حسین نورانی‌نژاد نوشت: اصلاحات، در یک تعریف اجمالی یعنی حرکت تدریجی برای تغییر رفتار حکومت و جامعه با استفاده از ظرفیت‌های مدنی و قانونی موجود. اگر حکومتی نامشروع شد، اصلاحات هم سالبه به انتفای موضوع می‌شود.بر این اساس، اگر اتهام مشروعیت‌زدایی به اصلاح‌طلبان وارد باشد، حتما دچار خطای راهبردی شده‌اند.
«چه کسی مشروعیت‌زدایی می‌کند؟» عنوان یادداشت حسین نورانی نژاد برای روزنامه اعتماد است که در آن آمده: این روزها نقدی به تکرار شنیده می‌شود، اینکه عدم شرکت اصلاح‌طلبان در انتخابات معادل مشروعیت‌زدایی از حکومت است. مشروعیت‌زدایی هم مقدمه براندازی است، چنانچه زمانی عدم مشروعیت داخلی در کشور ما منجر به انقلاب 57 شد یا سلب مشروعیت بین‌المللی در کشوری چون لیبی، جنگ و فروپاشی و وضعیت بی‌دولتی فعلی را موجب شد. این در حالی است که اگر حکومت کاملا نامشروع شود، عملا اصلاح‌طلبی نیز بی‌معنا خواهد بود. اصلاحات، در یک تعریف اجمالی یعنی حرکت تدریجی برای تغییر رفتار حکومت و جامعه با استفاده از ظرفیت‌های مدنی و قانونی موجود. اگر حکومتی نامشروع شد، اصلاحات هم سالبه به انتفای موضوع می‌شود.
بر این اساس، اگر اتهام مشروعیت‌زدایی به اصلاح‌طلبان وارد باشد، حتما دچار خطای راهبردی شده‌اند. اما یک احتمال دیگر هم مطرح است. اینکه اتهام مذکور مانند بسیاری اتهامات دیگر به اصلاح‌طلبان وارد نیست و مشکل از تعریف مضیق از مشروعیت و بسیط از مشروعیت‌زدایی است که جای هرگونه مقاومت و کنش اعتراضی برای مخالفت با وضع موجود را از منتقدان می‌گیرد و عملا تغییرخواهی را از هویت و اهداف محوری اصلاحات کنار می‌گذارد و تبدیل به یک خواسته حاشیه‌ای می‌کند. اگر از کلی‌گویی و ارایه تعاریف که به جای خود مهمند ولی در ظرفیت یک یادداشت کوتاه نمی‌گنجند بگذریم، باید پاسخ ملموس و روشن به این پرسش دهیم که آیا عدم شرکت اصلاح‌طلبان در انتخابات اخیر مشروعیت‌زدایی از حکومت بود یا خیر؟ پاسخ قاطع، خیر است.

اولا، اصلاح‌طلبان پیش از این هم در انتخاباتی چون مجالس هفتم و نهم شرکت نکرده بودند و در شرایطی دیگر متناسب با اقتضائات جدید، در انتخابات شرکت کردند. آن عدم شرکت‌ها در وهله اول مشارکت نکردن در یک پروزه مخالف حقوق ملت، عادی‌سازی نکردن آن و نوعی اعتراض و اعمال فشار به نهادهای متولی انتخابات برای ارتقای استانداردهای انتخابات بود که طبعا از اعتبار آن انتخابات خاص می‌کاست. اما این کاهش اعتبار هم خاصیت عرضی عدم شرکت در انتخابات بوده است و نه هدف اصلی آن. در واقع، مسوول چنین عارضه‌ای متولیان نهاد انتخاباتند که اعتبار و کارآمدی آن را به جایی رساندند که مشارکت‌کنندگان در آن اقلیت جامعه شده‌اند. 
اگر تاثیری بر مشروعیت بگذارد که می‌گذارد، باز مسوولش آنها هستند و باید پاسخگو باشند، نه کسانی که تلاش کرده‌اند به اینجا نرسد و باز هم برای تغییر این روند مقاومت می‌کنند. ثانیا، یک انتخابات به معنای کل نظام حاکم نیست که کاهش اعتبار آن برابر با مخالفت عملی با کلیت حکومت و مشروعیت‌زدایی از آن باشد. اگر کسی دچار چنین برداشتی شد، قضاوتی شبیه آنها پیدا می‌کند که انتقاد به اجزا یا رفتاری از حاکمیت را به مثابه تبلیغ علیه نظام محکوم و بابت آن حکم صادر می‌کنند.
تفسیری گل و گشاد از نظام و تبلیغ علیه آن که می‌تواند آحاد ملت را در بر بگیرد. به دلیل همین شفاف نبودن تفسیر از این ماده قانونی (ماده 500 قانون مجازات اسلامی) است که به راحتی مستمسکی برای برخورد با منتقدان فراهم شده است. حالا شبیه آن رفتار را در بحث انتخابات و مشروعیت‌زدایی از نظام می‌بینیم. می‌گویند هرکس در یک انتخابات شرکت نکرد و حتی آن را تحریم کرد (که اصلاح‌طلبان این کنش سیاسی را تاکنون انتخاب نکرده‌اند) مشروعیت‌زدایی از حکومت کرده است. 
ربط دادن لیست نداشتن در یک انتخابات با مشروعیت‌زدایی، نه فقط به دلیل واقعی نبودن آن، ادعایی ناصواب است که به دلیل پیامدهای امنیتی آن، غیر اخلاقی یا دست کم نسنجیده محسوب می‌شود. تاکنون حتی یک بار هم از هیچ اصلاح‌طلب شاخصی، به تلویح یا به تصریح موضع مشروعیت‌زدا از حکومت شنیده نشده است. اتفاقا از کسانی که دغدغه حفظ مشروعیت نظام سیاسی دارند انتظار می‌رود به جای انتقاد از کسانی که پای معنابخشی به انتخابات ایستاده‌اند، نقد جدی خود را متوجه متولیان و نهادهایی کنند که با معنازدایی از انتخابات به عنوان اصلی‌ترین مبنای مشروعیت بخش به هر نظام سیاسی، به تدریج و انتخابات به انتخابات، پایه‌های مشروعیت سیاسی و قانونی نظام را تضعیف می‌کنند و انتظار نداشته باشند که دیگران با عادی‌سازی آن، به روند تدریجی و البته شتاب گرفته هدم جمهوریت کمک کنند.
البته این شیوه برخی نیروهای ضد امنیتی از گذشته تاکنون بوده که هر کنش جدی در مخالفت با وضع موجود را با تفاسیر شاذ و کذب دچار تهدید و منتقدان را مجبور به سکوت کنند و طبیعی است که آن را نوعی بداخلاقی سیاسی بدانیم، ولی طبعا چنین رفتاری از نیروهای سیاسی، با هر گرایشی که داشته باشند، غیر قابل انتظارتر است. 

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/1300370/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تا حالا چیزی از مثلث برمودا ایران شنیده بودین؟

اسب گرفتار روی بام یک خانه در منطقه سیل‌زده

وقتی خانومت ازت ناراحته و میخوای دلش رو به دست بیاری

مشاهده خرس قهوه‌ای توله‌هایش در اقلید

تصاویر بامزه از ترس دو توله خرس برای ورود به استخر

تصاویر واقعی از ناصرالدین شاه قاجار

چرا لک‌لک‌های جا خوش کرده روی دکل‌ برق قصد مهاجرت ندارند

پرسه زدن گله قوچ اوریال در پارک ملی سالوک

امتیازاتی که در زمان ناصرالدین شاه از ایران گرفته شد

باغ وحش خرس پاندا نداشت، سگ رنگ کرد!

تصاویر جدید از حضور مایکل جکسون در آمریکا

پشت صحنه سریال «در حاشیه»

فیلم جدید برد پیت به بودجه 300 میلیون دلاری نیاز دارد

هزینه 300 میلیون دلاری ساخت فیلم فرمول یک

هشدار درباره تبانی در لیگ و بررسی حساب بانکی اعضای تیم‌ها

سردار آزمون به آلمان پرواز کرد

توفیق اجباری برای نکونام و استقلال!

نگرانی شرفی از درخشش ماشاریپوف و اورونوف

حلالی: پرسپولیس باید یک مربی در حد برانکو داشته باشد

صحنه بحث‌برانگیز داوری دیدار ملوان و هوادار

آماری دردناک برای غول‌های بوندسلیگا

فرلان مندی: این کامبک هم خوب بود اما نه در حد بازی سیتی!

سرنوشت بازیکنان دورتموند پس از فینال 2012

دستگاه الکترونیک اخذ رای قابل هک است؟

کاظم صدیقی بازهم به نماز جمعه می‌آید

رئیسی: حجاب، قانون کشور است و همه باید آن را رعایت کنند

واکنش کنعانی به طرح شرم‌آور برخی نمایندگان کنگره و سنای آمریکا

عکس | طعنه سنگین بازیگر سریال «نون‌ خ» به محمد حسین میثاقی

دیدار مدیرکل مراجعات و پاسخگویی ایثارگران  با تیم ایثار جانبازان قم

تجلیل مدیرکل بنیاد کرمانشاه از خانواده شهید «کریمی»

جانبازان گرانقدر در صف اول ترویج فرهنگ متعالی ایثار و شهادت هستند

دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با جانباز معزز حمید گلچی در قم

حدود 1000 میلیارد ریال به توسعه زیر ساخت‌های جامعه ایثارگری قم اختصاص یافت

هواوی Pura 70 اولترا به‌عنوان پادشاه جدید دوربین‌های موبایل معرفی شد

تلاش نافرجام برای نجات قایق از رودخانه

لحظه برخورد شدید یک کامیون با پل هوایی

برخورد نادر صاعقه به آتشفشان

مستند «بیگانه» بزرگنمایی نمی‌کند

«عادل فردوسی پور و علی فروغی» از نگاه مدیر سابق شبکه سه

شیک ترین بانوی سینمای ایران در کنسرت «اشوان»

2 خبر از سینمای کوتاه

ناکامی دو رکابزن ایران در فینال دانهیل قهرمانی آسیا

رستمیان در تپانچه 25 متر فینالیست شد

دیدار مربی تیم ملی ایران با برانکو ایوانکوویچ

4 پاس گل برتر هفته سی و پنجم لیگ برتر ایران

تصویر دیده نشده از قهرمانی مهدی قایدی در جام محلات!

مدافع سپاهان در اتاق عمل

اشکش: نه به زد و بند اعتقاد داریم نه به جادوگر!

پاری‌سن‌ژرمن در تدارک مراسم خداحافظی برای امباپه

ابلاغیه جدید کمیته اخلاق برای سرمربی نفت مسجدسلیمان