آریا جوان

آخرين مطالب

روایت خبرنگار انگلیسی از اقدام هوشمندانه ایران در تنگه هرمز نگاه سیاسی

روایت خبرنگار انگلیسی از اقدام هوشمندانه ایران در تنگه هرمز
  بزرگنمايي:

آریا جوان - ایرنا / یک خبرنگار ارشد انگلیسی گفت که ایران پیش از پاسخ احتمالی به تجاوزگری رژیم صهیونیستی علیه سفارت این کشور در سوریه، یک فروند کشتی اسرائیلی را در تنگه هرمز توقیف کرد تا ضمن قدرت‌نمایی، درباره عواقب حمایت غرب از تل‌آویو هشدار دهد.
الکسی رُسی خبرنگار حوزه بین‌الملل شبکه اسکای امروز (شنبه) در یادداشتی نوشت: کماندوهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در روز روشن یک فروند کشتی را در تنگه مهم و استراتژیک هرمز توقیف کردند. این اقدام دزدی دریایی نبود بلکه یک هشدار بود.
وی یادآور شد: روزانه مقادیر زیادی نفت و گاز از این آبراه عبور می کند و اگر بسته شود، پیامدهای زیادی برای تجارت جهانی خواهد داشت. به طور خلاصه، باعث هرج و مرج می شود.
این خبرنگار انگلیسی ادامه داد: چرا ایرانی ها این کار را کرده اند؟ زیرا تنش بین اسرائیل و ایران فوق‌العاده بالاست و اطلاعات آمریکا ادعا می‌کند که حمله موشکی ایران به اسرائیل در تلافی حمله به کنسولگری این کشور در دمشق قریب‌الوقوع است.
وی از سویی پاسخ نظامی رژیم صهیونیستی به توقیف این کشتی را امری بعید دانست و افزود: اما اقدام ایران سیگنال هایی را ارسال می کند. این اقدام برای تل‌آویو تحریک آمیز و پیامی برای متحدان اسرائیل است که ایران می تواند با بستن تنگه هرمز هرج‌ومرج ایجاد کند.
رُسی بر همین اساس نتیجه گرفت که اقدام صورت گرفته، ضمن قدرنمایی ایران، «هشداری است که ایستادن در کنار اسرائیل می تواند عواقبی به همراه داشته باشد.»
وی در عین حال پیش‌بینی کرد که انتقام ایران در سطحی تنظیم شده است که منجر به درگیری گسترده نشود.
بر اساس گزارش‌ها، یک فروند کشتی کانتینربر با نام «MCS Aries» امروز (شنبه) توسط نیروهای ویژه دریایی سپاه در نزدیکی تنگه هرمز توقیف شد. گفته می‌شود که این کشتی با پرچم پرتغال توسط شرکت Zodiac که مالک آن یک سرمایه‌دار صهیونیست بنام Eyal Ofer است اداره می‌شود.
گزارش ها حاکیست که رژیم اسرائیل به شدت از پاسخ نظامی ایران به تجاوزگری این رژیم در سوریه هراسان است و ضمن آماده‌باش عمومی در داخل، متحدانش در غرب را تحت فشار گذاشته تا از طرق مختلف ایران را از پاسخ به تجاوزگری این رژیم منصرف کنند.
هفته پیش دیپلمات‌های ارشد تعدادی از کشورهای غربی و منطقه‌ای در تماس تلفنی با وزیر امور خارجه کشورمان خواستار خویشتن‌داری ایران شدند. در همین رابطه حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران شامگاه پنجشنبه 23 فروردین 1403 اعلام کرد:‌ در پاسخ به تماس‌های تلفنی وزیر امور خارجه آلمان، وزیر امور خارجه انگلیس و وزیر امور خارجه استرالیا ضمن تبادل‌نظر در خصوص برخی موضوعات دوجانبه، تأکید کردم که وقتی رژیم صهیونیستی با نقض حقوق بین‌الملل و کنوانسیون‌های وین، مصونیت افراد و اماکن دیپلماتیک را نقض می‌کند و شورای امنیت نیز قادر به صدور یک بیانیه در محکومیت حمله تروریستی به سفارت ایران در دمشق نیست، دفاع مشروع با هدف تنبیه متجاوز یک ضرورت است.
گفتنی است که نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد برای محکوم کردن این اقدام به شورای امنیت سازمان ملل نامه ای ارسال کرد و به دنبال آن، روسیه برگزاری جلسه علنی شورای امنیت سازمان ملل را از کشور مالت که ریاست دوره ای این شورا را در ماه جاری میلادی (آوریل) برعهده دارد، درخواست کرد.
این نشست روز 14 فروردین ماه 1403 برابر با دوم آوریل 2024 برگزار شد و نمایندگان کشورهای عضو در شورای امینت سازمان ملل در نشست اضطراری این شورا حمله رژیم اسرائیل به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق سوریه را محکوم کردند و درباره اقدامات این رژیم و آشوب های بیشتر در منطقه هشدار دادند.
سه کشور آمریکا، انگلیس و فرانسه و نیز متحدان آنها یعنی کره جنوبی و ژاپن این حمله اسرائیل را نه تنها محکوم نکردند بلکه مانع صدور قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل برای محکومیت این حمله شدند.
نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد در پی این اقدام اعلام کرد: جلسه شورای امنیت سازمان ملل حمله اسرائیل علیه تاسیسات دیپلماتیک ایران را محکوم کرده و بر مصونیت تاسیسات دیپلماتیک تاکید کرد. با وجود این اتحاد، آمریکا، فرانسه و انگلیس با بیانیه روسیه مخالفت کردند. این استاندارد دوگانه اعتبار شورای امنیت را تضعیف کرده و یک روش خطرناک به جا می گذارد.
نمایندگی ایران در سازمان ملل روز پنجشنبه به وقت محلی اعلام کرد: اگر شورای امنیت سازمان ملل متحد تجاوز رژیم صهیونیستی به اماکن دیپلماتیک ما در دمشق را محکوم کرده بود و متعاقباً عاملان آن را محاکمه می‌نمود، شاید ضرورتی برای مجازات این رژیم سرکش توسط ایران وجود نداشت.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/1303411/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گوشی پرچمدار خوش‌قیمت؛ مشخصات آیکو نئو 9S پرو پلاس لو رفت

اندروید 15 تجربه فیلمبرداری گوشی‌ها را بهتر می‌کند؟

گوشی گیمینگ اقتصادی 2024 ریلمی در راه است

مدیرعامل سابق گوگل زمانی به فکر خرید تیک تاک بوده است

وایکینگ های دیپلمات: متفاوت ترین لباس برای سیاست

خواننده جنجالی رپ در کنار مادرش

امیرکاظمی: ساده ترین مسائل رو هم با هوتن مشورت میکنم

علت تحریف تاریخ ایران در سریال «حشاشین» توسط مصری ها

نقش اول تعویضی که رئال را نجات داد

حرکت متفاوت از منجنیق پرسپولیس

ایده جدید عنایتی برای بقای پیکان

با این بند دورتموند در هر صورت قهرمان سی‌ال است

مهاجم سابق پرسپولیس: مراقب باشید جام از دست نرود

مقصد احتمالی مارکو رویس مشخص شد

بازنشر نماهنگ «ریحانه» بمناسبت روز دختر

اطلاعیه وزارت کشور: سه شرط مهم برای شرکت در انتخابات اعلام شد

فارس نوشت: انتشار پیام مهم و معنادار نسرین به نیکا شاکرمی

رئیسی: در ابتدای دولت لغو سند 2030 را امضا کردم

اظهارات منتشر شده‌ از رئیس دولت اصلاحات درباره‌ انتخابات

جزیره‌ی خوشمزه‌ها/ اولین گردهمایی بزرگ سرآشپزهای ایرانی در کیش

ایمپلنت مغزی نورالینک در انسان دچار اختلال شد

دخترت رو خوشحال کن!

تو خواهر سلطانی...

تصاویری از رژه نظامیان روسیه در میدان سرخ

گوناگون/ عادت‌های ساختنی مطالعه برای امتحانات

بازسازی سکانس معروف «خانه بدوش» با شخصیت‌های لگو

کانون چوگان قهرمان جام بنفشه چوگان شد

حق با امباپه بود؛ چرا رئال را انتخاب کردم

اعلام زمان نشست خبری سرمربیان هوادار و پرسپولیس

ناکامی عنوان داران کشتی جهان و المپیک در کسب سهمیه پاریس

تبریز، شهری طلسم شده برای گل‌گهر

اولین واکنش حامدی‌فر به اتفاقات جنجالی

ابراز علاقه جهانبخش برای بازی در بوندس‌لیگا و سری A

اصرار سلیمی به بازی برای استقلال با بخیه

ستاره استقلال از باشگاه طلبکار است

چهارمین قضاوت بنیادی‌فر برای استقلال

بانوان اراکی دوباره از تماشای بازی محروم شدند

ترکیب رنگ های استایل مردانه

انتقاد جان کری از ترامپ: ایران را قوی تر کردی و آمریکا را منزوی

در جلسه تشکل‌های نشر با معاون اول رئیس جمهور چه گذشت؟

اطلاعیه وزارت کشور: سه شرط مهم برای شرکت انتخابات اعلام شد

انتشار One UI 6.1 برای گلکسی S22 از سر گرفته شد

آیا واتساپ در کشور چین رفع فیلتر شده است؟

نتایج بنچمارک M4 ادعاهای اپل در مورد آیپد پرو را تأیید می‌کند

برگی از تاریخ/ ماجرای متخلف‌ترین راننده تهران قدیم

نصب کتیبه‌ ویژه ولادت حضرت معصومه(س) در حرم امام رضا(ع)

یک طرف قم که خاک مرقد توست، یک طرف مشهدالرضا...

آتش سوزی عظیم یک کارخانه در استافوردشر انگلیس

تخلف سریال افعی تهران هنوز ثابت نشده است!

همکاری‌های پیمان معادی با دخترش باران