آریا جوان

آخرين مطالب

نگاهی به مفهوم عشق در آخرین عاشقانه «حسن فتحی» اجتماعی فرهنگی

نگاهی به مفهوم عشق در آخرین عاشقانه «حسن فتحی»
  بزرگنمايي:

آریا جوان - صبا / حسن فتحی که همیشه برای به‌تصویر کشیدن عشق در داستان‌هایش انگار با خودش هم رقابت دارد در فیلم «مست عشق» پررنگ‌تر از همیشه همه‌چیز را در قالب عشق می‌بیند. انگار به‌جز عشق نخواسته که ببیند...
برای افرادی که اندک آشنایی با ادبیات فارسی دارند، جلال‌الدین محمد بلخی معروف به مولانا یا مولوی و اشعار او شناخته‌شده است اما نام مولانا همیشه یادآور شخصیت اسرارآمیز دیگری است که زندگی این شاعر بزرگ را دگرگون کرده و این فرد کسی نیست جز «شمس تبریزی». درخصوص چگونگی آشنایی مولانا با او در روایات آمده روزی شمس وارد مجلس مولانا می‌شود و درحالی‌که مولانا درکنارش چند کتاب وجود دارد، شمس از او می‌پرسد، اینها چیست؟ مولانا جواب می‌دهد قیل‌وقال است، شمس می‌گوید و تو را با اینها چه کار است؟ و کتاب‌ها را برداشته و به داخل حوضی که در آن نزدیکی قرار دارد، می‌اندازد.
مولانا با ناراحتی می‌گوید ‌ای درویش چه کار کردی؟ برخی از این کتاب‌ها از پدرم رسیده بوده و نسخه دیگری ندارد. شمس تبریزی در این حالت دست به آب می‌برد و کتاب‌ها را یک یک از آب بیرون می‌کشد بدون اینکه آثاری از آب در کتاب‌ها مانده باشد و کتاب‌ها حتی ذره‌ای خیس شده باشند. مولانا با تعجب می‌پرسد این چه سری است؟ شمس جواب می‌دهد این ذوق و حال است که تو را از آن خبری نیست. از این ساعت است که حال مولانا تغییر می‌یابد و به شوریدگی روی می‌نهد و درس و بحث را کنار می‌گذارد و شبانه‌روز در رکاب شمس تبریزی به‌خدمت می‌ایستد و تولدی دوباره می‌یابد. این روایت کوتاه به‌صورت کامل در فیلم سینمایی جدید حسن فتحی آمده است، فیلم «مست عشق» که این روزها بر پرده سینما‌هاست و با دیدنش اگر کتاب «ملت عشق» را خوانده باشید دوباره همان کتاب و همه جزئیاتش برایتان یادآوری می‌شود. الیف شافاک در این کتاب از عشق می‌گوید و با استفاده از دو داستان در دو زمان و دو فرهنگ متفاوت نشان می‌دهد عشق چگونه می‌تواند در هر زمان و مکان، با جرقه‌ای از نور و آگاهی، قلب و جان را روشن کند. داستان اول در قرن هفتم در قونیه رخ می‌دهد و نشان می‌دهد چگونه شمس تبریزی، یک صوفی گردشگر، با مولانا، یک عالم و شاعر بزرگ آشنا می‌شود و رابطه‌ای عمیق و پرشور بین آنها شکل می‌گیرد. داستان دوم در قرن بیست‌و‌یکم میلادی در آمریکا اتفاق می‌افتد و روایتگر زندگی اللا روبینشتاین است، یک زن خانه‌دار و ویراستار کتاب که با خواندن کتاب «چهل قانون عشق» نوشته عزیز زاهارا، به تحولات بزرگی در زندگی خود دچار می‌شود. حسن فتحی در مست عشق برای روایت داستانش بیشتر از آنکه از داستانی ایرانی برای روایت زندگی شمس و مولانا الگو گرفته باشد سراغ ترک‌ها و مخصوصا کتاب ملت عشق رفته است. کتابی که در سال 1389 (2010) به‌صورت همزمان به دو زبان انگلیسی و ترکی منتشر شد و آنچنان مورد استقبال قرار گرفت که تا امروز بیش از 500 بار (550 هزار نسخه) در ترکیه تجدید چاپ شده و رکورد پرفروش‌ترین کتاب تاریخ ترکیه را نیز به‌خود اختصاص داده و در دنیا محبوبیت زیادی پیدا کرده است. حالا اگر همه دنیا متوجه شوند کتابی که دوستش دارند، مابه‌ازای فیلم هم دارند، حتما برایشان جذاب خواهد بود که آن را زودتر ببینند. موضوع اصلی کتاب، عشق است. عشقی که نویسنده درحال به‌تصویر کشیدن آن است، عشق به معنای فراتر از حس جسمانی و شهوانی است. عشق به معنای تجلی خدا در قلب و جان است. عشق به معنای تحول و تغییر در راستای نور و آگاهی است. عشق به معنای پذیرش و تسلیم دربرابر حق است. عشق به معنای هستی‌بخشی به هستی است. این موضوع در مست عشق هم به‌شدت دیده می‌شود.
 عشق و دوست‌داشتنی که شمس از آن دم می‌زند و با آن مولانا را بیدار می‌کند. عشقی که شمس به کیمیاخاتون دارد. عشقی که اسکندر به مریم مسیحی دارد، حتی تقابل آدم‌ها با خودشان مانند کتاب ملت عشق به‌تصویر کشیده شده است. آنجا که اسکندر با خودش در میدان نبرد روبه‌رو می‌شود و می‌فهمد برای رسیدن به خود، به عشق باید خودخواهی و غرور را از بین برد.
در باب کتاب ملت عشق می‌گویند این کتاب با استفاده از زبان ساده و جذاب، به بررسی مفهوم عشق از منظر صوفیانه پرداخته و نشان می‌دهد عشق فقط احساسی شخصی نیست، بلکه راهی برای رسیدن به خدا و خودآگاهی است. این همان چیزی است که ما در مست عشق حتی به زبانی ساده‌تر از کتاب می‌بینیم. اینکه فقط عشق زمینی مثال زده می‌شود و پا را فراتر از آن نمی‌گذارد و عشق را حلال همه مشکلات حتی جنگ می‌داند و معتقد است اگر دوست داشتن و عشق باشد، دیگر همه‌چیز حل می‌شود.
چهل قانون عشق که در ملت عشق اللا درحال ویرایش آن است، به جزئیات زندگی مولانا و شمس می‌پردازد. مولانا یک فقیه و شاعر معروف است که در قونیه زندگی می‌کرد. شمس تبریزی یک درویش ساده و صادق بود که به‌دنبال عشق واقعی خود می‌گشت. این دو با هم آشنا می‌شوند. شمس به مولانا درس‌های عشق حقیقی را می‌آموزد و مولانا به شمس احترام و اعتماد زیادی نشان می‌دهد. این رابطه باعث حسادت و خشم بسیاری از اطرافیان مولانا می‌شود، به‌خصوص پسر بزرگ او، سلطان ولد- که شمس را دشمن خود و پدرش می‌دانست. سلطان ولد با همکاری بعضی از شاگردان پدرش توطئه‌ای را برای قتل شمس راه می‌اندازد. دقیقا همین نکات و داستان‌هایی که در کتاب می‌خوانید، در مست عشق هم به‌صورت خلاصه و تیتروار می‌بینید. نکته مهم در ساخت اثری به اسم شمس و مولانا نگاه کارگردان به یک اثر ترکیه‌ای است که هیچ نگاهی از ایران ندارد، حتی در دیالوگ‌ها به‌جز یک خوی تبریز که شنیده می‌شود دیگر المانی از ایران نمی‌بینیم و همین ساختن می‌تواند متاثر از ملت عشق باشد.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/1308695/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تقویم تاریخ/ لغو امتیاز تنباکو به واسطه فشار ناشی از فتوای "میرزای بزرگ شیرازی"

5 اشتباه رایج برای کاهش وزن

جورج کلونی روی صحنه برادوی می‌رود

بازگشت آرامش به ژیمناستیک

واکنش مجلس به فساد در فوتبال

تقلای رقیب سیدحسین برای دستکش طلا

خواص ریواس و عوارض خوردن در بارداری چیست؟

فهم زیارت در سنین مختلف چگونه است؟

برنامه‌های سفر اژه‌ای به کهگیلویه و بویر احمد از زبان سخنگوی دستگاه قضا

گزارش تفحص از شستا در دستور کار مجلس

عباس امیری‌فر: باز هم قالیباف رئیس مجلس می‌شود

ارزیابی اسلامی از مذاکرات با گروسی در ایران

بیانیه‌ وزارت خارجه به مناسبت روز نکبت

واکنش رهبر انقلاب به اظهارات یک غرفه‌دار در نمایشگاه: هر روز کتاب‌ها را شارژ می‌کنیم یعنی چه؟

نقوی حسینی: ذوالنوری شانس اول ریاست مجلس دوازدهم است

هوش مصنوعی اختصاصی کشور امارات برای رقابت با بزرگان دنیا معرفی شد

حکمت/ دو صحنه زیبا و دیدنی از ثروتمندان و مستمندان

این وسایل منزل را هرگز به سه راهی برق متصل نکنید

دعوت پیمان معادی از مخاطبان برای قدردانی از معلمان

چهره ها/ واکنش همایون شجریان به شایعه جدایی از سحر دولتشاهی

خروج غیرقانونی محمد رسول‌اف از ایران

ستاره بارسا هموطنانش را فراموش نکرد

دقیقی: فحاشی را تایید نمی‌کنم اما من هم در انزلی فحش خوردم

پرسپولیس و سومین ماه بدون باخت در لیگ برتر

آمادگی مهاجم تراکتور در بهترین موقع

فلاحت‌زاده: نکونام دیگر بهانه‌ای برای از دست دادن قهرمانی ندارد

جشنواره گل تیم ملی هاکی بانوان مقابل ویتنام

پرسپولیس، فرصت انتقام از اولسان و نیسان!

سه واکنش تماشایی حامد لک مقابل سپاهان

ماجرای تماس بنیادی‌فر با مدیرعامل فولاد

هدایی: باختم به بازیکن 19 ساله فنی نبود

فوت و فن زیارت شیرین برای کودکان

7 پیش‌نیاز تقویت اعتمادبه‌نفس در سالمندی

چای ماسالا‌ی دست‌ساز طبیعی

بالاترین و کمترین رأی در مرحله دوم انتخابات مجلس متعلق به چه کسانی است؟

آمریکا، هند را به دلیل همکاری تجاری با ایران تهدید به تحریم کرد

واکنش آمریکا به اظهارات کمال خرازی درباره احتمال تغییر دکترین هسته ای ایران

نقطه ضعف متن روحانی از نگاه عباس عبدی

آپدیت iOS 17.5 با قابلیت تشخیص ردیاب‌های بلوتوثی ناشناس برای آیفون منتشر شد

تفال/ جان بی جمال جانان میل جهان ندارد

فال حافظ سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403

فال روزانه سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403

نقد و بررسی «بیدارشو آرزو» در موزه سینما

پاکدامن: رفتار کریستین بائو در گرندپری سئول غیرحرفه‌ای بود

عیسی تنها مهاجم پرسپولیس نیست!

اکبرپور بلای جان تیم‌های خوزستان!

پرسپولیس، بدترین میهمان لیگ برتر

بابایی: بی‌نقص‌ترین قضاوت لیگ را شاهد بودیم

آغاز برنامه‌ریزی فدراسیون برای جام جهانی

اتفاق عجیبی که برد نساجی را ارزشمندتر کرد