آریا جوان

آخرين مطالب

گفت‌وگوی شهر با مدیر کارگروه پروژه ساخت قطار ملی

ایجاد شغل برای 15هزار نفر در صورت تولید انبوه قطار ملی شهرداری تهران

ایجاد شغل برای 15هزار نفر در صورت تولید انبوه قطار ملی
  بزرگنمايي:

آریا جوان - شهر: چند روز دیگر از یک رام قطار کامل مترو ( هفت واگن) ساخت مهندسان داخلی کشور رونمایی خواهد شد. مدیر کارگروه پروژه ساخت قطار ملی دستاوردهای این پروژه را در ادامه تشریح کرده است.

سیدکاظم طاهرزاده، مدیر کارگروه پروژه ساخت قطار ملی در گفت‌وگو با شهر ، با اشاره به قدمت 20 ساله راه اندازی صنعت مترو در کشور، بیان کرد: همچنین نزدیک به 100 سال است که صنعت ریلی از زمان ساخت راه آهن وجود دارد. در این فاصله عمده واگن‌هایی که در خطوط و ریل به کار گرفته شده، وارداتی بودند و درصد بسیار کمی از آن ساخت داخل بوده است. در بخش مترو از یک هزار و 500 دستگاه واگن وارداتی نزدیک به یک هزار و 400 دستگاه واگن در داخل مونتاژ شده و حداکثر عمق داخلی سازی 33 درصد بوده است.
او درباره علت درصد پایین عمق داخلی سازی در صنعت واگن سازی، توضیح داد: تاکنون صنایع جنبی که بتوانند کار را پوشش دهند و زنجیره تأمین قطعات را به واگن سازی برسانند، وجود نداشته است. علت دیگر فاینانس خارجی محل تأمین بودجه واگن‌ها است. طرف خارجی این شرط را داشت که برای استفاده از فاینانس باید حداقل 70 درصد قطعات توسط خودشان تأمین شود.
طاهرزاده در ادامه افزود: پس از اعمال تحریم‌ و محدودیت‌ها در خریدهای خارجی به این نتیجه رسیدیم که خرید واگن با شرایط موجود غیرممکن شده است. بنابراین پروژه‌ای میان شهرداری تهران و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مبنی بر طراحی و تولید یک رام قطار ملی مترو تعریف شد.
به گفته مدیر کارگروه پروژه ساخت قطار ملی؛ طبق قانون ششم برنامه توسعه ماده 54، مترو تهران به همراه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت صنایع ملزم به افزایش 85 درصدی عمق دانش فنی طراحی واگن هستند.
او آمار تأمین قطعات با شرکت‌های داخلی را 89 درصد ذکر کرد و گفت: همچنین بیش از 85 درصد از دانش فنی داخلی در طراحی و تولید این یک رام قطار ملی استفاده شده است.
3میلیارد و 600 میلیون دلار هزینه خرید 3هزار دستگاه واگن مترو
طاهرزاده ضمن تأکید بر نیاز مترو تهران به واگن‌های بیشتر، گفت: درحال حاضر برای اینکه سرفاصله زمانی قطارها، دو و نیم دقیقه‌ باشد به هزار و 500 دستگاه واگن نیاز دارد. همچنین به هزار و 500 دستگاه واگن دیگر برای طرح‌های توسعه 4 خط جدید (8، 9، 10، 11) نیاز دارد. هزینه خرید هر دستگاه واگن به طور متوسط برابر با یک میلیون و 200 هزار دلار است بنابراین هزینه خرید این 3 هزار دستگاه واگن برابر با 3 میلیارد و 600 میلیون دلار می‌شود.
او در ادامه اضافه کرد: اگر قرار باشد که این 3 هزار دستگاه واگن توسط شرکت‌های داخلی ساخته شود و ساخت قطار ملی به تولید انبوه برسد، معتقدم که حداقل تا 10 سال برای 15 هزار نفر شغل پایدار ایجاد خواهد شد.

آریا جوان


کاهش ارزبری و قطع وابستگی به فاینانس خارجی دستاورد مهم این پروژه
مدیر کارگروه پروژه ساخت قطار ملی ضمن اشاره به کاهش ارزبری در این قرارداد، توضیح داد: همچنین بیش از 72 درصد قرارداد ریالی است و حدود 28 درصد قطعات ارزبری دارند. این 28 درصد هم مربوط به قطعاتی است که امکان ساخت آن‌ها وجود ندارد و شامل برندهای خاصی می‌شوند.
طاهرزاده با بیان اینکه چهار شرکت واگن سازی در کشور وجود دارد که در عمل همه بیکار هستند، گفت: علت هم آن است که سفارش ساخت واگن نبوده و درحال حاضر همه این شرکت‌ها با تعمیرات واگن‌های موجود گذران می‌کنند.
مدیر کارگروه پروژه ساخت قطار ملی در تشریح دستاوردهای بزرگ ساخت یک رام قطار ملی، گفت: کسب توانمندی اجرای پروژه‌های مترو از زیرساخت و ناوگان به صورت توأمان و یکپارچه شده است. گذشته در بخش تونل سازی و فعالیت‌های عمرانی و زیرساخت اجرای ریل کشی به خودکفایی رسیده بودیم که درحال حاضر با افزایش توان طراحی ناوگان می‌توانیم تمامی پروژه‌های مترو را به صورت یکپارچه مدیریت کنیم و حتی در این رابطه صادرات هم داشته باشیم.
او دستاورد دیگر را کسب دانش فنی ساخت انواع واگن‌های برقی و دیزلی ذکر و افزود: با اجرای این پروژه نشان دادیم در پیچیده‌ترین نوع واگن (واگن مترو)، توان ساخت واگن‌های دیزلی با آرایش‌های مختلف را داریم. مدیریت و اجرای پروژه‌های پیچیده و چند وجهی ریلی در زمان معقول یکی دیگر از دستاوردها است؛ عمده مشکل ما توان مهندسی نیست بلکه مشکل مدیریت پروژه است. ایجاد اشتغال با استفاده از ظرفیت‌های خالی کارخانه‌ها و زنجیره تأمین قطعات ساخت داخل و کاهش قیمت خرید ناوگان، از جمله دستاوردهای دیگر است. اگر ساخت قطارهای مترو به تولید انبوه برسد قیمت ناوگان تا 30 درصد نسبت به نمونه خارجی کاهش پیدا خواهد کرد. قطع وابستگی اجرای پروژه‌های مترو به فاینانس خارجی مهم‌ترین دستاورد این پروژه است.

آریا جوان


طاهرزاده در پاسخ به این پرسش که چه تعداد کشور انحصار تولید قطارهای مترو را در دست دارند، توضیح داد: درحال حاضر، دنیا به صورت چند ملیتی ساخت قطارهای مترو را انجام می‌دهند. بعضی از شرکت‌ها نظیر Bombardier در کشورهای کانادا، سوئد، آلمان و چین کار می‌کنند. توان ساخت یک رام قطار کامل را نمی‌توان منوط به یک کشور دانست اما بیش از 10 کشور توان ساخت قطار مترو را دارند. مطمئناً اگر ایران ساخت یک رام قطار ملی را به تولید انبوه برساند رتبه بالاتر از 10 خواهد شد.
مدیر کارگروه پروژه ساخت قطار ملی ضمن ارزشمند شمردن توان داخل مهندسی کشور، بیان کرد: این پروژه جزو نوادر مواردی است که به مهندسی کشور اعتماد و کار به آنان واگذار شده است. به خوبی از عهده این پروژه برآمده‌ایم و نشان داده‌ایم که از رشد و بلوغ لازم برای ایفای نقش در حوزه صنعت مترو بدون کمک از خارجیان برخورداریم.
خبرنگار: ملیکا هاشمی

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/592476/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عکسی از بازیگر سریال «جومونگ» پس از سال‌ها

برخی از بناهای تاریخی در گذشته چگونه به نظر می رسیدند

جدال اپل و اسپاتیفای بر سر قوانین اپ استور همچنان ادامه دارد

کوالکام از تراشه اسنپدراگون X پلاس رونمایی کرد؛ سلاح اقتصادی ویندوزی‌ها برای نبرد با مک‌بوک‌ها

ارتباط مغز و کامپیوتر؛ رقیب چینی تراشه نورالینک ایلان ماسک معرفی شد

گلکسی رینگ سامسونگ به هوش مصنوعی مجهز خواهد بود

سناتو آمریکایی خواستار جلوگیری از فروش تمام کالاها به هواوی شد

موجودات فضایی‌ بازی Exodus نژادهای متنوعی خواهند داشت

تلگرام با 15 قابلیت جدید نفس را در سینه واتساپ حبس کرد

اپل واچ سری X احتمالا از مادربرد با طراحی باریک‌تر استفاده خواهد کرد

مبارزه مرد آمریکایی با تمساح!

حمایت جالب فعالین رسانه‌ای دنیا از اعتراضات ضد صهیونیستی دانشجویان آمریکا

نماهنگ «فلسطین تنها نیست» با نوای مهدی سلحشور

اگر کسی به یاد گناهان گذشته اش افتاد بداند ذات اقدس الهی به یادش انداخته

تفال/ سالها دل طلب جام جم از ما می‌کرد

تقویم تاریخ/ بیانیه سازمان ملل علیه سلاح‏های شیمیایی عراق بر ضد ایران

دریاچه ای زیبا در نیوزلند

حکمت/ گناهِ ثروتمندی

محافظت دانشجویان هاروارد از دانشجویان مسلمان هنگام خواندن نماز

آیا جن‌ها هم زاد و ولد دارند؟

خانه مورد علاقه سرخپوشان/ عکس

فال روزانه جمعه 7 اردیبهشت 1403

دو تا کلیه محکم و پرکار، در عین حال ترد و کرانچی!

صفحه مجازی همسر سابق «مهدی قائدی» بسته شد

پخش برنامه «هفت» با اجرای بهروز افخمی از فردا

بازسازی سکانس مشهور ترانه علیدوستی توسط صهبا شرافتی

مهران مدیری با «پدر قهوه» به شبکه خانگی می آید

فروش 9 میلیاردی «مست عشق» در دو روز

این چه سوزشی است که بر جان من پدید آمد؟!

آقای ناخدا ما آدمای بدی نیستیم

این کار را با مدیرتان نکنید!

هشدار بارسا به ژاوی؛ رفتارت را درست کن

توخل در فکر شانس برتری بایرن مقابل رئال به روایت انیمیشن

فوتبالیست‌هایی که قوانین را مجاب به تغییر کردند!

تمرینات انفرادی پادشاه روی تشک

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

سبکی خاص از لباس پوشیدن که دوباره مد شده است

اصولی ترین نکات در نگهداری از کیف‌های چرمی گران قیمت

زنان بدون فرزند شاد‌تر هستند یا مادران؟

اشتباهات کوچک اکثر ما زنان در آشپزخانه

توئیت مهدی فضائلی درباره سردار بلندپایه سپاه

تصاویر جدید از سردار قاآنی با پوشش غیرنظامی

پیام رئیسی در پی درگذشت عروس امام خمینی

اظهارات وزیر کشور درخصوص دور دوم انتخابات مجلس