آریا جوان

آخرين مطالب

گزارش وزیر نفت به رئیس‌جمهوری درباره توسعه گازرسانی در کشور وزارت نفت

گزارش وزیر نفت به رئیس‌جمهوری درباره توسعه گازرسانی در کشور
  بزرگنمايي:

آریا جوان - وزیر نفت در نامه‌ای به حسن روحانی، رئیس‌جمهوری درباره توسعه گازرسانی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم و رسیدن پوشش گازرسانی کل کشور به 95 درصد گزارشی ارائه داد.

به گزارش شانا، متن گزارش بیژن زنگنه که به اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری، محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری، لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئیس‌جمهوری و محمد نهاوندیان، معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری هم ارسال شده، به شرح زیر است:
«در آستانه چهل‌وسومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با افتخار به استحضار می‌رساند که در اجرای بند سوم سیاست‌های کلان کشور در بخش انرژی ابلاغی توسط مقام معظم رهبری مبنی بر افزایش ظرفیت تولید گاز متناسب با حجم ذخایر کشور به‌منظور تأمین مصرف داخلی و حداکثر جایگزینی با فرآورده‌های نفتی با اتکای به افزایش بیش از 2.5 برابری تولید گاز از میدان مشترک گازی پارس جنوبی و نیز با مجموعه اقدام‌های این وزارتخانه برای توسعه شبکه انتقال و توزیع گاز طبیعی از سال 1392 تاکنون میزان بهره‌مندی خانوارهای روستایی کشور از نعمت گاز طبیعی با افزایش بیش از ٢ برابری به 84 درصد و پوشش گازرسانی کل کشور به 95 درصد رسیده، این در حالی است که در زمان پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی بهره‌مندی جمعیت کشور از نعمت گاز طبیعی ناچیز بوده است.
سند توسعه گازرسانی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم که یک نسخه از آن به پیوست ایفاد می‌شود شامل شرح تفصیلی مبانی توسعه گازرسانی مجموعه اقدام‌ها و دستاوردهای توسعه شبکه‌های توزیع و انتقال گاز است که اهم اقدام‌ها در این زمینه را به ترتیب زیر به استحضار می‌رساند:
١. در سال 1392 به‌منظور انتخاب روش بهینه برای تأمین انرژی مورد نیاز شهرها و روستاهای محروم از نعمت گاز توسط یک مشاوره دانشگاهی گزینه‌های مختلفی همچون انرژی‌های تجدیدپذیر، برق، گازرسانی با خطوط لوله، گاز مایع (ال‌پی‌جی)، گاز طبیعی فشرده (سی‌ان‌جی)، سوخت مایع نفت سفید یا نفت‌گاز، ال‌ان‌جی (گاز طبیعی مایع شده) ارزیابی شد و مطابق خروجی این مطالعه گازرسانی با خطوط لوله به شهرها و روستاها تا سقف مشخص‌شده برای هزینه برقراری هر انشعاب به‌عنوان سناریوی بهینه در دستور کار قرار گرفت.
٢ . از سال 1392 تا بهمن ماه 1399 به بیش از 20 هزار روستا با قریب به یک میلیون و 760 هزار خانوار گازرسانی شده و تعداد روستاهای گازرسانی شده از حدود 14 هزار روستا به بیش از 34 هزار روستا افزایش یافته است. در این بازه قریب به 193 شهر با بیش از 641 هزار خانوار گازرسانی شده است و هم اکنون بیش از 98.4 درصد جمعیت شهری کشور و 84 درصد جمعیت روستایی کشور و در مجموع 95 درصد از کل جمعیت کشور تحت پوشش شبکه گازرسانی قرار گرفته‌اند. این در حالی است که پوشش شبکه گازرسانی در ابتدای سال 1392 در جمعیت شهری 95 درصد و در جمعیت روستایی 54 درصد بوده است.
٣. در کنار فعالیت‌های گسترده صورت گرفته برای احداث شبکه توزیع گاز شهری و روستایی از سال 1392 تاکنون اقدام‌های گسترده‌ای برای جلوگیری از حبس گاز در منطقه پارس جنوبی صورت گرفته که از جمله این موارد می‌توان به احداث 31 ایستگاه تقویت فشار و بیش از 5٠٠٠ کیلومتر خطوط لوله انتقال گاز جدید اشاره کرد که به شبکه انتقال گاز کشور اضافه شده و هم‌اکنون در مجموع 2205 کیلومتر خطوط لوله انتقال گاز در شرکت‌های تابع شرکت ملی گاز ایران در حال ساخت است که 1042 کیلومتر آن لوله‌گذاری شده است.
4. مجموعه این طرح‌ها با ابتکار وزارت نفت و استفاده از ظرفیت بند «ق» تبصره 2 قانون بودجه سال 1393 و نیز ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر بدون تحمیل هیچ‌گونه بار مالی به دولت و تنها از محل ایجاد درآمد حاصل از جایگزینی سوخت‌های مایع با گاز طبیعی اجرا شده و به این منظور تاکنون 70 هزار میلیارد تومان برای مجموعه طرح‌های یادشده هزینه شده است.
5. با اجرای این طرح‌ها از ابتدای سال 1393 تاکنون بیش از 58 میلیارد لیتر فرآورده مایع به ارزش 25 میلیارد دلار آزاد شده که نه‌تنها به رشد 4 برابری صادرات فرآورده‌های نفتی کشور در سال 1398 نسبت به سال 1392 کمک شایانی کرده، بلکه با کاهش مصرف سوخت مایع در نیروگاه‌ها از 43 درصد در سال 1392 به 20 درصد در سال 1398 سبب کاهش انتشار آلاینده‌های هوا در کشور شده است. افزون بر این، توسعه گازرسانی زمینه‌ساز افزایش رفاه اجتماعی، حفاظت از محیط زیست به سبب جلوگیری از تعدی به مراتع و جنگل‌ها، اشتغال‌زایی قابل توجه، افزایش تقاضا برای کالاهای ساخت داخل، ایجاد زیرساخت لازم برای توسعه صنایع مختلف و توسعه طرح‌های عمرانی روستایی شده است.
6. در ادامه این اقدام‌ها، هم‌اکنون گازرسانی به 2632 روستا با 184 هزار خانوار با اعتبار ٣٠٠٠ هزار میلیارد تومان در حال اجراست که با تکمیل آنها جمعیت روستایی زیر پوشش شبکه گاز کشور از 87 درصد فراتر می‌رود.
٧. بدون شک بهینه‌سازی مصرف گاز و نیز حفظ و افزایش ظرفیت تولید گاز از ملزومات استمرار آثار مثبت این اقدام‌ها برای گازرسانی است که مجموعه اقدام‌های انجام شده و برنامه‌ریزی‌شده برای این دو مهم در سندهای «تراز تولید و مصرف گاز طبیعی در ایران تا افق 1404» و نیز «نحوه بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت پالایشگاه‌های گازی منطقه عمومی غرب خلیج فارس» به تفصیل آمده است.»
به گزارش شانا، اسحاق جهانگیری در پاسخ به گزارش ارائه‌شده از سوی وزیر نفت نوشته است:
«جناب آقای مهندس زنگنه
با تشکر از اقدام‌های ارزنده جنابعالی و همکاران ارجمندتان در حوزه گازرسانی به روستاها، خصوصاً بدون استفاده از بودجه دولتی؛ قطعاً این اقدام‌های ارزنده که خدمت‌رسانی به محروم‌ترین مناطق کشور است، در تاریخ کشور ماندگار می‌باشد؛ موفق باشید.»

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/592698/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عکسی از بازیگر سریال «جومونگ» پس از سال‌ها

برخی از بناهای تاریخی در گذشته چگونه به نظر می رسیدند

جدال اپل و اسپاتیفای بر سر قوانین اپ استور همچنان ادامه دارد

کوالکام از تراشه اسنپدراگون X پلاس رونمایی کرد؛ سلاح اقتصادی ویندوزی‌ها برای نبرد با مک‌بوک‌ها

ارتباط مغز و کامپیوتر؛ رقیب چینی تراشه نورالینک ایلان ماسک معرفی شد

گلکسی رینگ سامسونگ به هوش مصنوعی مجهز خواهد بود

سناتو آمریکایی خواستار جلوگیری از فروش تمام کالاها به هواوی شد

موجودات فضایی‌ بازی Exodus نژادهای متنوعی خواهند داشت

تلگرام با 15 قابلیت جدید نفس را در سینه واتساپ حبس کرد

اپل واچ سری X احتمالا از مادربرد با طراحی باریک‌تر استفاده خواهد کرد

مبارزه مرد آمریکایی با تمساح!

حمایت جالب فعالین رسانه‌ای دنیا از اعتراضات ضد صهیونیستی دانشجویان آمریکا

نماهنگ «فلسطین تنها نیست» با نوای مهدی سلحشور

اگر کسی به یاد گناهان گذشته اش افتاد بداند ذات اقدس الهی به یادش انداخته

تفال/ سالها دل طلب جام جم از ما می‌کرد

تقویم تاریخ/ بیانیه سازمان ملل علیه سلاح‏های شیمیایی عراق بر ضد ایران

دریاچه ای زیبا در نیوزلند

حکمت/ گناهِ ثروتمندی

محافظت دانشجویان هاروارد از دانشجویان مسلمان هنگام خواندن نماز

آیا جن‌ها هم زاد و ولد دارند؟

خانه مورد علاقه سرخپوشان/ عکس

فال روزانه جمعه 7 اردیبهشت 1403

دو تا کلیه محکم و پرکار، در عین حال ترد و کرانچی!

صفحه مجازی همسر سابق «مهدی قائدی» بسته شد

پخش برنامه «هفت» با اجرای بهروز افخمی از فردا

بازسازی سکانس مشهور ترانه علیدوستی توسط صهبا شرافتی

مهران مدیری با «پدر قهوه» به شبکه خانگی می آید

فروش 9 میلیاردی «مست عشق» در دو روز

این چه سوزشی است که بر جان من پدید آمد؟!

آقای ناخدا ما آدمای بدی نیستیم

این کار را با مدیرتان نکنید!

هشدار بارسا به ژاوی؛ رفتارت را درست کن

توخل در فکر شانس برتری بایرن مقابل رئال به روایت انیمیشن

فوتبالیست‌هایی که قوانین را مجاب به تغییر کردند!

تمرینات انفرادی پادشاه روی تشک

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

سبکی خاص از لباس پوشیدن که دوباره مد شده است

اصولی ترین نکات در نگهداری از کیف‌های چرمی گران قیمت

زنان بدون فرزند شاد‌تر هستند یا مادران؟

اشتباهات کوچک اکثر ما زنان در آشپزخانه

توئیت مهدی فضائلی درباره سردار بلندپایه سپاه

تصاویر جدید از سردار قاآنی با پوشش غیرنظامی

پیام رئیسی در پی درگذشت عروس امام خمینی

اظهارات وزیر کشور درخصوص دور دوم انتخابات مجلس