آریا جوان

آخرين مطالب

همتی: ظرف 4سال می‌توانیم مشکلات را حل کنیم گفتگو

همتی: ظرف 4سال می‌توانیم مشکلات را حل کنیم
  بزرگنمايي:

آریا جوان - آخرین خبر / کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه شرایط اقتصادی امروز شایسته مردم ایران نیست، گفت: در 4 سال می‌شود بسیاری از مشکلات اقتصادی را حل کرد.
عبدالناصر همتی در برنامه تلویزیونی «با دوربین» که عصر امروز از شبکه اول سیما پخش شد به تشریح برنامه‌ها و دیدگاه‌های خود در انتخابات پیش رو پرداخت و با بیان اینکه اصلاحات اقتصادی اولویت اصلی کشور است، گفت: براساس اطلاعاتی که دارم، 60-70 درصد دغدغه های مردم، اقتصادی است.
وی افزود: در 4 سال می‌شود بسیاری از مشکلات اقتصادی را حل کرد مگر اینکه درگیر بحث سیاسی شویم. همین بحث‌های سیاسی به صورت جدی باعث شده نتوانیم در پیشبرد اقتصادی و افزایش رفاه مردم موفق باشیم.
همتی: سالی 5 درصد رشد اقتصادی ایجاد می‌کنم
*این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: راه ایجاد ثبات در اقتصاد، همان تولید است و برنامه داریم که با رونق تولید حداقل در 4 سال آینده، سالی 5 درصد رشد اقتصادی را محقق کنیم. سرمایه گذاری ما در طول 18 سال گذشته ثابت بوده و تغییری در سرمایه‌گذاری سرانه با قیمت ثابت نداشتیم این یعنی رشد تولید نداشتیم.
اگر بخواهیم تولید را راه بیندازیم باید بستر و اطمینان لازم را برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به وجود بیاوریم و بتوانیم آن را گسترش دهیم و تقویت کنیم.
مردم دیگر خسته شده اند، من صدای خاموش مردمی هستم که رای نمی‌دهند. اگر مردم به صحنه بیابند مطمئن باشند تحول مهمی در انتخابات رخ خواهد داد.
من به اختیاراتی فراتر از بانک مرکزی نیاز دارم

توضیح ویدیو
همتی در پاسخ به اینکه چرا برنامه ها و شعارهایتان را در سمت فعلی اجرایی نکردید، اظهار کرد: رئیس بانک مرکزی در دولت رای ندارد.
من تنها می توانستم نظراتم را به دولت ارائه بدهم. من به اختیاراتی فراتر از بانک مرکزی نیاز دارم. در 3 سال گذشته متوجه شدم که گیر اصلی کشور درعدم پیشرفت، در اصول و حکمرانی اقتصادی است. 
شرمنده مردم خوزستان و سیستان و بلوچستان هستیم
توضیح ویدیو
همتی با اشاره به اینکه در 4 سال آینده حق اشتباه نداریم، افزود: شرمنده وضعیت استان های خوزستان و سیستان و بلوچستان هستیم و باید از اشتباهات اقتصادی برگردیم. باید به طور جدی انزوای بین المللی را بین ببریم. باید آمایش سرزمینی باید جدی گرفته شود. این همه اختلاف طبقاتی و اجتماعی مناطق مختلف معنی ندارد. حضور زنان مهم است، حداقل 30 درصد مدیریت ها باید به بانوان تعلق بگیرد.
با رقم 100 و 200 هزار تومان یارانه مشکل مردم حل نخواهد
توضیح ویدیو
صحبت های انتخاباتی همتی راجع به بورس
توضیح ویدیو
همتی راجع به بورس گفت: این بازار که زیر نظر بانک مرکزی نیست، بانک مرکزی یک عضو از یازده نفر اعضای شورای عالی بورس است. مشکل بورس در جای دیگر است. برنامه هایم برای توسع بورس را اعلام خواهم کرد.
توصیه به برخی احزاب اصلاح طلب که از شیوه احراز صلاحیتها ناراحت هستند
توضیح ویدیو
همتی در ادامه گفت: برخی احزاب اصلاح طلب از شیوه احراز صلاحیتها ناراحت هستند اما میتوانند روی شعارهای من حساب کنند و من صدای سوم در جامعه هستم. همین طور اصولگرا ها هم می توانند روی سیاستهای من حساب کنند. چون من به شدت انسان اهل تعاملی هستم.
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: برای رسیدن به اهدافم نیاز به اقداماتی داریم. مردم کشورمان تحمل این روند اقتصادی را دیگر ندارند. ما در فرصت 4 ساله آینده اگر نتوانیم مشکلات را حل کنیم ممکن است خیلی دیر شود. علت حضور بنده وجود این دغدغه بوده است. فرصت 4 ساله آینده یک فرصت استثنایی و بسیار حساس است اگر نتوانیم مشکلات اقتصادی و عقب ماندگی اقتصادی که ایجاد شده است و انسدادی که در داخل ایجاد شده و انزوای بین‌المللی که پیدا کرده ایم را در 4 سال آینده حل کنیم ممکن است دیگر دیر شود.
همتی اضافه کرد: من ظرف سه سال گذشته با مسئولیتی که داشتم متغیرهای اقتصادی را پیگیر بودم و تلاش زیادی کردم که ببینم گیر اصلی کشور برای عدم پیشرفت چه چیزی است گیر اصلی کشور برای این است که تولید شکل نمی‌گیرد.
وی در تشریح دلایل وجود تورم مزمن در چند دهه‌ گذشته، گفت: به مردم اعلام می‌کنم که این موضوع یک روز و دو روز نیست.اگر بینش اقتصادی را در اقتصاد و در راس آن در خود رئیس‌جمهور و مجموعه اصلی دولت نداشته باشیم نمی‌توان مشکل را حل کرد. تجربه ثابت کرده است دیگر ما نمی‌توانیم بر اساس آزمون و خطا پیش برویم. من چند آمار را خدمت مردم عرض می کنم تا ببینیم عمق مشکلات کجاست. چند متغیر در کشور وجود دارد که مردم هر روز با آن درگیر هستند یکی از آنها رشد اقتصادی است.
وی افزود: میانگین رشد اقتصادی ما در سه دهه گذشته 3 درصد بوده است در حالی که ما پیش بینی و برنامه بلندمدت کشورمان این بود که سالانه 8 درصد رشد داشته باشیم. اگر همین 3 درصد رشد اقتصادی سالانه و به صورت مداوم بود قابل تحمل بود اما این رشد 3 درصد بسیار با نوسان درگیر بوده است. در سال‌هایی رشد منفی 5 و منفی شش درصد داشتیم در سالهایی این رشد ارقام دیگری داشته است. مهم‌ترین طرح‌هایی که برای توسعه اقتصادی گفته شده لازمه آن رشد مداوم تولید و رشد مداوم اقتصاد است. اگر نتوانیم رشد مداوم را ایجاد کنیم عملاً پیش بینی ناپذیر شدن اقتصاد موجب می‌شود لطمات زیادی را از این بابت ببینیم.
وی تصریح کرد: من فکر می‌کنم اگر می‌خواهیم به رشد توجه کنیم باید ببینیم چه پیش نیازهایی برای آن نیاز است و دولت آینده چه برنامه‌هایی برای آن دارد.
همتی اضافه کرد: دومین موضوع بحث نرخ تورم است، ظرف 30 سال گذشته و حتی 50 سال گذشته میانگین نرخ تورم حدود 20 درصد بوده است و این موضوع نشان می‌دهد یک ساختار مشکل‌ساز وجود دارد.
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: نکته دیگر میانگین رشد نقدینگی بوده که در سه دهه گذشته سالیانه 27.5 بوده است. این رقم خیلی زیاد است یعنی با توجه به رشد 3 درصدی اقتصاد در سال، یعنی 24 واحد درصد بیشتر از رشد اقتصادی آن نقدینگی رشد کرده است.
وی در مورد پایه پولی بیان داشت: پایه پولی، پولی است که توسط بانک مرکزی به اقتصاد عرضه می‌شود اگر پایه پولی ما رشد پیدا کند با ضریب فزاینده که در حال حاضر 7 و نیم است یعنی وقتی می‌گوییم نرخ رشد سه دهه گذشته پایه پولی مان نزدیک 22 درصد بوده است باید ببینیم چه دلایلی باعث میانگین 22 درصد شده است و چرا بانک مرکزی در سه دهه گذشته مجبور شده است سالی 20 درصد به صورت میانگین رشد پایه پولی داشته باشد.
همتی گفت: بانک مرکزی در دولت رای ندارد بنابراین من نقشی در تصمیم‌گیری دولت ندارم. باید با چین و روسیه تعامل کنیم. با غرب هم باید بر اساس منافع ملی کار کنیم. تورم را در دولتم هشت تا 12 درصد پیش بینی و رشد اقتصادی را حداقل پنج درصد محقق خواهم کرد.
وی گفت: عوامل سیاسی و نظرات سیاسی بر نظرات فنی حاکم شده است. یکی از دلایلی که من به این نتیجه رسیدم که در رقابت انتخاباتی وارد شود همین است که فن سالاری را در تنظیم و اجرای بودجه حاکم بکنیم. مادرِ همه مشکلات ما، بودجه سالانه است. بودجه ما نسبت به سال گذشته تقریبا 100 درصد افزایش پیدا کرد. این 100 درصد افزایش پیدا کند منابع آن از کجا می آید؟ نتیجه این سلطه سیاست‌های مالی بر سیاست‌های پولی است که تمام سیاست‌های بانک مرکزی را خنثی می‌کند و این یعنی تداوم روند تورم های گذشته. 
وی افزود: ما تورم را با هدف 8 تا 12 درصد پیش بینی می‌کنیم که ان شاء الله بتوانیم تحقق ببخشیم و رشد اقتصادی حداقل 5 درصد. من فکر می‌کنم بر اساس برنامه بلند مدت باید بشود 8 درصد. با توجه به مشکلاتی که تحریم ایجاد کرده و کمبودهایی که در سرمایه گذاری ها داشتیم، من با احتیاط می گویم حداقل 5 درصد میانگین رشد 4 سال آینده را باید در اقتصاد شاهد باشیم.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/659247/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جدال اپل و اسپاتیفای بر سر قوانین اپ استور همچنان ادامه دارد

کوالکام از تراشه اسنپدراگون X پلاس رونمایی کرد؛ سلاح اقتصادی ویندوزی‌ها برای نبرد با مک‌بوک‌ها

ارتباط مغز و کامپیوتر؛ رقیب چینی تراشه نورالینک ایلان ماسک معرفی شد

گلکسی رینگ سامسونگ به هوش مصنوعی مجهز خواهد بود

سناتو آمریکایی خواستار جلوگیری از فروش تمام کالاها به هواوی شد

موجودات فضایی‌ بازی Exodus نژادهای متنوعی خواهند داشت

تلگرام با 15 قابلیت جدید نفس را در سینه واتساپ حبس کرد

اپل واچ سری X احتمالا از مادربرد با طراحی باریک‌تر استفاده خواهد کرد

مبارزه مرد آمریکایی با تمساح!

حمایت جالب فعالین رسانه‌ای دنیا از اعتراضات ضد صهیونیستی دانشجویان آمریکا

نماهنگ «فلسطین تنها نیست» با نوای مهدی سلحشور

اگر کسی به یاد گناهان گذشته اش افتاد بداند ذات اقدس الهی به یادش انداخته

تفال/ سالها دل طلب جام جم از ما می‌کرد

تقویم تاریخ/ بیانیه سازمان ملل علیه سلاح‏های شیمیایی عراق بر ضد ایران

دریاچه ای زیبا در نیوزلند

حکمت/ گناهِ ثروتمندی

محافظت دانشجویان هاروارد از دانشجویان مسلمان هنگام خواندن نماز

آیا جن‌ها هم زاد و ولد دارند؟

خانه مورد علاقه سرخپوشان/ عکس

برخی از بناهای تاریخی در گذشته چگونه به نظر می رسیدند

فال روزانه جمعه 7 اردیبهشت 1403

دو تا کلیه محکم و پرکار، در عین حال ترد و کرانچی!

صفحه مجازی همسر سابق «مهدی قائدی» بسته شد

پخش برنامه «هفت» با اجرای بهروز افخمی از فردا

بازسازی سکانس مشهور ترانه علیدوستی توسط صهبا شرافتی

مهران مدیری با «پدر قهوه» به شبکه خانگی می آید

فروش 9 میلیاردی «مست عشق» در دو روز

این چه سوزشی است که بر جان من پدید آمد؟!

عکسی از بازیگر سریال «جومونگ» پس از سال‌ها

آقای ناخدا ما آدمای بدی نیستیم

این کار را با مدیرتان نکنید!

هشدار بارسا به ژاوی؛ رفتارت را درست کن

توخل در فکر شانس برتری بایرن مقابل رئال به روایت انیمیشن

فوتبالیست‌هایی که قوانین را مجاب به تغییر کردند!

تمرینات انفرادی پادشاه روی تشک

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

سبکی خاص از لباس پوشیدن که دوباره مد شده است

اصولی ترین نکات در نگهداری از کیف‌های چرمی گران قیمت

زنان بدون فرزند شاد‌تر هستند یا مادران؟

اشتباهات کوچک اکثر ما زنان در آشپزخانه

توئیت مهدی فضائلی درباره سردار بلندپایه سپاه

تصاویر جدید از سردار قاآنی با پوشش غیرنظامی

پیام رئیسی در پی درگذشت عروس امام خمینی

اظهارات وزیر کشور درخصوص دور دوم انتخابات مجلس