آریا جوان

آخرين مطالب

نتایج یک پژوهش نشان می دهد:

نقاط قوت و ضعف بیمارستان‌های دولتی در بحران‌ها دانش

نقاط قوت و ضعف بیمارستان‌های دولتی در بحران‌ها
  بزرگنمايي:

آریا جوان - کشور ایران از لحاظ وسعت، موقعیت جغرافیایی و تنوع اقلیمی جزو یکی از 10 کشور بلاخیز جهان محسوب می‌شود. بلایا چه از نوع طبیعی مثل زلزله، سیل، سونامی، طوفان، آتشفشان، رانش زمین و چه از نوع انسان‌ساخت مثل حملات جنگی دشمن، سقوط هواپیما، خارج شدن قطار از ریل، تصادفات جاده‌ای، آتش‌سوزی‌ها و انفجارها باشند، کارکرد طبیعی مردم و جامعه را مختل کرده و منابع انسانی و مالی را تخریب می‌کنند.
بیمارستان‌ها در مدیریت موثر بحران‌ها و بلایا ممکن است با نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیداتی مواجه باشند که شناسایی آن‌ها و مداخلات متناسب می‌تواند نقش ارزنده‌ای در پویایی برنامه‌های مرتبط ایفا کند. محققان در پژوهشی به منظور شناسایی نقاط قوت و ضعف داخلی و فرصت‌ها و تهدیدات مدیریت بحران و بلایا دیدگاه‌ اعضای کمیته‌ی مدیریت بحران و بلایای بیمارستان‌های دولتی ایران را بررسی کرده‌اند.
این مطالعه‌ی توصیفی تحلیلی به صورت مقطعی در تابستان و پاییز سال 1397 انجام گرفت. جامعه پژوهش، بیمارستان‌های دولتی ایران بودند که براساس آمایش سرزمینی، ابتدا 2 استان در هر کدام از 10 کلان منطقه به صورت تصادفی انتخاب و در هر استان یک دانشگاه/دانشکده علوم پزشکی انتخاب شدند. در استان‌هایی که بیش از یک دانشگاه/دانشکده علوم پزشکی مستقر بود، فقط یک دانشگاه/دانشکده‌ی علوم پزشکی به طور تصادفی انتخاب شد.
بدین ترتیب دانشگاه‌های علوم پزشکی گیلان و سمنان از کلان منطقه یک، تبریز و اردبیل از کلان‌منطقه دو، کرمانشاه و همدان از کلان‌منطقه سه، اهواز و لرستان از کلان منطقه چهار، بوشهر و یاسوج از کلان‌منطقه پنج، زنجان و اراک از کلان‌منطقه 6، اصفهان و یزد از کلان‌منطقه هفت، زاهدان و جیرفت از کلان‌منطقه هشت، مشهد و اسفراین از کلان‌منطقه‌ی 9 و تهران و شهید بهشتی از کلان منطقه 10 انتخاب شدند. بعد از انتخاب و اجرا، دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران و زنجان به دلیل آماده نبودن در بازه‌ی زمانی تعیین شده از مطالعه حذف و 18 دانشگاه وارد مطالعه شدند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها در این مطالعه، پرسشنامه‌ی محقق ساخته بود.
در این مقاله آمده است: «در این مطالعه از 20 دانشگاه منتخب، با مشارکت 18 دانشگاه، 410 نفر از اعضای کمیته بیمارستانی مدیریت بحران و بلایا وارد مطالعه شدند، ولی 63 نفر به دلیل این که هیچ موردی از قوت‌ها و ضعف‌ها، فرصت‌ها و تهدیدات و راهکارها را بیان نکردند، از بررسی در مطالعه حذف شدند. بنابراین یافته‌ها با 347 نفر توصیف و تحلیل شد.»
نویسندگان این مقاله می‌گویند: «نتایج این مطالعه نشان داد بیمارستان‌های مورد بررسی در راستای توسعه زیرساخت‌های مدیریت بحران و بلایا، ضمن برخورداری از نقاط قوت متعدد، فرصت‌های زیادی را پیش رو دارند و هم با داشتن نقاط ضعف زیاد با تهدیدات متعددی مواجه هستند و در چارچوب توسعه برنامه، نیازمند انجام اصلاحات و اقدامات ملی و یا محلی هستند.»
این مطالعه در خصوص موارد قوت مدیریت بحران و بلایا نشان داد که وجود منابع انسانی ماهر به عنوان گسترده‌ترین موضوع مطرح شده بیش از 16 درصد موارد قوت را پوشش می‌دهد. یافته‌ی فوق با توجه به توسعه آموزش عالی در دهه‌های اخیر ایران که خیلی از نیروهای انسانی موفق به اخذ مدرک تحصیلی عالی در مقطع کارشناسی و بالاتر شدند، مورد تایید قرار می‌گیرد.
در پژوهش حاضر، نامناسب بودن زیرساخت‌های سازه‌ای بیمارستان و ناکافی بودن فضای فیزیکی مراکز درمانی حدود یک چهارم نقاط ضعف را به خود اختصاص داد. همچنین در این مطالعه، امکان توسعه همکاری و هماهنگی با سایر ارگان‌ها و سازمان‌ها و جلب حمایت آن‌ها به عنوان بالاترین فرصت مطرح شده که این فرصت با توجه به وابسته بودن تامین حدود 75 درصد نیازهای سلامت جامعه به مشارکت سایر بخش‌های خارج از سازمان‌های مراقبت سلامت، می‌تواند امیدواری زیاد در بین مدیران و کارکنان بیمارستان‌ها ایجاد کند که بدون دلسردی برای استفاده بهینه از ظرفیت‌های برون‌بخشی، برنامه‌ریزی و اقدام کنند.
مطالعه‌ی حاضر، نامناسب بودن موقعیت جغرافیایی مکان بیمارستان (مرکز شهر، منطقه پرترافیک، در مسیر سیلاب و رودخانه، فضای محدود بیرونی، مجاورت با مراکز سیاسی، اقتصادی و نظامی) را بزرگترین تهدید مطرح کرده که در سایر مطالعات هم به موارد مشابه پرداخته شده است.
به طور کلی نتایج این پژوهش نشان داد که بیمارستان‌های دولتی ایران با وجود تلاش‌های مستمر چند سال اخیر، هنوز نقاط ضعف متعددی دارند که با توجه به تهدیدات بیرونی، در مدیریت موثر بحران راه نسبتا سخت و پیچیده‌ای در پیش دارند.
این مطالعه توسط پیرحسین کولیوند، محمد اسماعیل مطلق، حسن اشرفیان امیری، سید فرزاد جلالی، هما یوسفی خوش‌سابقه، سید داوود نصرالله‌پور شیروانی، نفیسه بیگم میرکتولی و مصطفی جوانیان انجام شده است و مقاله حاصل از آن در سومین شماره‌ی جلد بیست‌وسوم مجله تحقیقات نظام سلامت حکیم منتشر شده است.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/686994/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جدال اپل و اسپاتیفای بر سر قوانین اپ استور همچنان ادامه دارد

کوالکام از تراشه اسنپدراگون X پلاس رونمایی کرد؛ سلاح اقتصادی ویندوزی‌ها برای نبرد با مک‌بوک‌ها

ارتباط مغز و کامپیوتر؛ رقیب چینی تراشه نورالینک ایلان ماسک معرفی شد

گلکسی رینگ سامسونگ به هوش مصنوعی مجهز خواهد بود

سناتو آمریکایی خواستار جلوگیری از فروش تمام کالاها به هواوی شد

موجودات فضایی‌ بازی Exodus نژادهای متنوعی خواهند داشت

تلگرام با 15 قابلیت جدید نفس را در سینه واتساپ حبس کرد

اپل واچ سری X احتمالا از مادربرد با طراحی باریک‌تر استفاده خواهد کرد

مبارزه مرد آمریکایی با تمساح!

حمایت جالب فعالین رسانه‌ای دنیا از اعتراضات ضد صهیونیستی دانشجویان آمریکا

نماهنگ «فلسطین تنها نیست» با نوای مهدی سلحشور

اگر کسی به یاد گناهان گذشته اش افتاد بداند ذات اقدس الهی به یادش انداخته

تفال/ سالها دل طلب جام جم از ما می‌کرد

تقویم تاریخ/ بیانیه سازمان ملل علیه سلاح‏های شیمیایی عراق بر ضد ایران

دریاچه ای زیبا در نیوزلند

حکمت/ گناهِ ثروتمندی

محافظت دانشجویان هاروارد از دانشجویان مسلمان هنگام خواندن نماز

آیا جن‌ها هم زاد و ولد دارند؟

خانه مورد علاقه سرخپوشان/ عکس

برخی از بناهای تاریخی در گذشته چگونه به نظر می رسیدند

فال روزانه جمعه 7 اردیبهشت 1403

دو تا کلیه محکم و پرکار، در عین حال ترد و کرانچی!

صفحه مجازی همسر سابق «مهدی قائدی» بسته شد

پخش برنامه «هفت» با اجرای بهروز افخمی از فردا

بازسازی سکانس مشهور ترانه علیدوستی توسط صهبا شرافتی

مهران مدیری با «پدر قهوه» به شبکه خانگی می آید

فروش 9 میلیاردی «مست عشق» در دو روز

این چه سوزشی است که بر جان من پدید آمد؟!

عکسی از بازیگر سریال «جومونگ» پس از سال‌ها

آقای ناخدا ما آدمای بدی نیستیم

این کار را با مدیرتان نکنید!

هشدار بارسا به ژاوی؛ رفتارت را درست کن

توخل در فکر شانس برتری بایرن مقابل رئال به روایت انیمیشن

فوتبالیست‌هایی که قوانین را مجاب به تغییر کردند!

تمرینات انفرادی پادشاه روی تشک

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

سبکی خاص از لباس پوشیدن که دوباره مد شده است

اصولی ترین نکات در نگهداری از کیف‌های چرمی گران قیمت

زنان بدون فرزند شاد‌تر هستند یا مادران؟

اشتباهات کوچک اکثر ما زنان در آشپزخانه

توئیت مهدی فضائلی درباره سردار بلندپایه سپاه

تصاویر جدید از سردار قاآنی با پوشش غیرنظامی

پیام رئیسی در پی درگذشت عروس امام خمینی

اظهارات وزیر کشور درخصوص دور دوم انتخابات مجلس