آریا جوان

آخرين مطالب

12 مورد از مهم‌ترین عادت های افراد موفق خواندنی

12 مورد از مهم‌ترین عادت های افراد موفق
  بزرگنمايي:

آریا جوان - همه ما آرزوی موفقیت و تبدیل شدن به انسانی مفید و خوش‌نام را داریم، اما فقط تعدادی کمی از ما برای این آرزو تلاش می‌کنند. علت این است که افراد موفق واقعاً به موفقیت و توانایی خود ایمان دارند و سخت‌کوشی را پیشه خود قرار داده‌اند. در حالی که اغلب ما فقط تماشا می‌کنیم و آه حسرت می‌کشیم. در ادامه با تعدادی از عادت های افراد موفق آشنا می‌شوید، عادت‌هایی که آن‌ها را از سایرین متمایز می‌کند. شاید ما هم با در پیش گرفتن این عادت‌ها بتوانیم موفق شویم!
عادت های افراد موفق
1. اهداف بلندپروازانه تعیین می‌کنند
اندرو کارنگی (سرمایه‌دار و خیّر اسکاتلندی آمریکایی تبار و بنیان گذار شرکت فولاد کارنگی) می‌گوی: «اگر می‌خواهید فردی شاد و خوشحال باشید، هدفی برای خود تعیین کنید تا افکارتان را جهت‌دهی کند، موجب افزایش انگیزه و انرژی شما شود و امیدهای‌تان را زنده کند.»

آریا جوان

تعیین اهداف بلندپروازانه
یکی از خصوصیاتی که افراد موفق را از سایرین متمایز می‌کند،‌ داشتن اهداف بزرگ و بلندپروازانه است. این عامل آن‌ها را به سمت سخت‌کوشی و انجام غیرقابل تصورها سوق می‌دهد. به طور مثال مارک زاکربرگ (بنیانگذار فیسبوک) بر خلاف اغلب ما هر سال اهدافی سخت‌گیرانه برای خود تعیین می‌کند. او در یک سال اهدافی با عنوان «ایجاد یک کنترل‌ کننده خانه هوشمند با استفاده از هوش مصنوعی» و یادگیری ماندارین (زبان چینی) را برای خود تعریف کرد که اتفاقاً تا پایان سال به هر دو هدف خود رسید. در سال‌های اخیر هم او مشغول ایجاد تغییراتی برای بهبود فیسبوک است.
تنها زاکربرگ نیست که مشغول تحقق اهداف بزرگ خود است، سایر کارآفرینان موفق، هنرمندان، ورزشکاران و… نیز در حال تعیین و تلاش برای رسیدن به اهدافی هستند که شاید اغلب ما آن‌ها را غیرممکن بدانیم.
2. علایق خود را دنبال می‌کنند
اپرا وینفری (تهیه کننده، هنرپیشه، مجری، خّیر، برنده اسکار، کاندیدای گلدن گلوب و…) می‌گوید: «اشتیاق و علاقه، حکم انرژی‌زا را دارد. پس شور و هیجانی که از چیزی دریافت می‌کنید را رها نکنید.»
چه تعداد از ما کاری را که واقعاً به آن علاقه‌مند است، انجام می‌دهد؟ متأسفانه تعدادی بسیارکم. در حالی که یکی از راز‌های موفقیت افراد بزرگ و تأثیرگذار، دنبال کردن علایق شان است. همه آن‌ها نه تنها عاشقانه شغل خود را دوست دارند، بلکه شور و اشتیاقی بی‌پایان نسبت به آن دارند.
کارآفرینان یا سایر انسان‌های موفق در بستری از گل رز به جایی که در حال حاضر هستند، نرسیده‌اند. رسیدن به چنین جایگاهی چندان ساده نیست و سخت‌کوشی خستگی‌ناپذیر می‌خواهد. در حقیقت خستگی‌ناپذیری و داشتن شور و اشتیاق بی‌پایان از عادت های افراد موفق است. اهمیتی ندارد شرایط چقدر بد و مسیر موفقیت چقدر ناهموار باشد. اشتیاق آن‌ها برای رسیدن به هدف‌شان، سختی‌های مسیر را از یاد می‌برد. همانطور که استیو جابز می‌گوید: «افراد مشتاق می‌توانند دنیا را تغییر دهند.»

آریا جوان

مطالعه یکی دیگر از عادت های افراد موفق
3. کتاب‌خوان‌هایی حرفه‌ای هستند
جوزف ادیسون (نویسنده و شاعر سیاسی‌مسلک انگلیسی) در این رابطه می‌گوی: «خواندن برای ذهن مانند ورزش برای بدن است.»
چقدر کتاب می‌خوانید؟ یک بار در هفته؟ دوبار؟ باید بدانید که افراد موفق جهان ساعت‌های طولانی از روز پرمشغله خود را به خواندن کتاب اختصاص می‌دهند. بیل گیتس (هم‌بنیانگذار مایکروسافت) هر سال 50 کتاب می‌خواند، وارن بافت (کارآفرین و سرمایه گذار آمریکایی) روزانه پنج تا شش ساعت از زمان خود را به خواندن می‌گذراند،‌ او علاوه بر خواندن روزنامه‌،‌ روزانه 500 صفحه اسناد مالی را مطالعه می‌کند و به سایر سرمایه گذاران هم همین توصیه را می‌کند. در نتیجه افراد موفق علی‌رغم موفقیت‌های بزرگ، همواره در حال یادگیری هستند.
4. استوار و ثابت‌قدم هستند
«موفقیت نه جادویی است و نه مرموز و اسرارآمیز. موفقیت نتیجه طبیعی تداوم در انجام یک سری کارهای ساده است.» – جیم ران (کارآفرین، نویسنده و سخران انگیزشی آمریکایی)
همه ما لحضاتی درخشان در زندگی خود داریم که می‌توانیم به آن‌ها افتخار کنیم. اما چند بار توانسته‌ایم چنین موفقیت‌هایی را تکرار کنیم؟ اغلب قادر به تحت فشار قرار دادن خود نیستیم تا نام‌مان در کتاب‌های تاریخ به یادگار بماند! شما هرگز نمی‌توانید یک شبه مایکل فلپس یا اوسین بولت شوید. آن‌ها برای این جایگاه، سال‌ها و شاید دهه‌ها تلاش کرده‌اند. حتی اگر شکست بخورند با تلاش مجدد به رینگ برمی‌گردند و قوی‌تر ادامه می‌دهند.
اغلب ما فکر می‌کنیم افراد موفق شانس یا استعداد بیشتری نسبت به ما دارند. در حالی شانس یا حتی استعداد به تنهایی نمی‌تواند راه به جایی ببرد. بلکه پشتکار و سخت‌کوشی است که چنین جایگاهی در دنیا برای‌ آن‌ها حاصل کرده است. شما نیز اگر می‌خواهید در کارهای خود موفق باشید، باید سخت‌کوش، استوار و ثابت‌قدم بمانید و تسلیم مشکلات و شکست‌ها نشوید.

آریا جوان

برقراری ارتباط با افراد مناسب
5. با افراد مناسب ارتباط دارند
«شخصیت شما میانگینی از شخصیت 5 نفری است که ارتباط بیشتری با آن‌ها دارید.» جیم ران
یکی دیگر از عادت های افراد موفق این است که آن‌ها صرف نظر از اینکه چقدر در کار خود موفق و عالی هستند، همواره به دنبال افرادی مناسب برای برقراری ارتباط و تشکیل تیم هستند. آن‌ها این حقیقت را به خوبی می‌دانند که نمی‌توان به تنهایی به موفقیت‌ها و اهداف بزرگ دست یافت.
حتی استیو جابز هم بدون همکاری استیو وزنیاک نمی‌توانست به چنین جایگاهی برسد. بله شاید استیو جابز نابغه‌ای بی‌نظیر بوده و به تنهایی کارهای زیادی انجام داده است. اما به طور قطع می‌توان گفت هیچ وقت نمی‌توانست بدون حمایت دیگران، به جایگاه امروزی‌اش دست یابد.
6. به راه‌های سخت و مبهم علاقه‌منداند
اغلب ما همیشه به دنبال راهی روشن و مشخص برای کارهای خود هستیم و از امتحان کردن روش‌های جدید دوری می‌کنیم. در حالی افراد موفق بیشتر به دنبال راه‌های مبهمی هستند که کسی آن را امتحان نکرده باشد. علت این علاقه، یادگیری از چالش‌های جدید، پرورش خلاقیت و فرصتی برای تصمیم‌ گیری‌های چالش برانگیز است.
اگر چنین مسیری وجود نداشته باشد، خود یک میسر می‌سازند و از آزادی تصمیم گیری در آن، لذت می‌برند. این همان عاملی است که موجب موفقیت‌های بی‌پایان آن‌ها شده و پاداش تلاش‌های‌شان را می‌دهد.

آریا جوان

داشتن سبک زندگی سالم
7. به سلامتی اهمیت می‌دهند
همه ما انسان هستیم و ممکن است دچار بیماری شویم. اما آیا تا به حال دیده‌اید افراد موفق عمداً خود را در معرض بیماری قرار دهند؟ خیر. چرا که آن‌ها به اصل «سلامتی سرمایه است» اعتقاد دارند و تا جایی که ممکن است از سلامتی خود مراقبت می‌کنند. آن‌ها می‌دانند که اگر بیمار باشند و سلامتی کافی نداشته باشند، نمی‌توانند به اهداف خود برسند.
چنین افرادی به طور مرتب ورزش می‌کنند، رژیم غذایی سالم برای پیش‌گیری از بیماری‌ها و چاقی دارند و با مدیتیش، یوگا و… از سلامت روان خود مراقبت می‌کنند. در حالت کلی داشتن یک سبک زندگی سالم، یکی دیگر از اهداف آن‌هاست و هرگز تمام زندگی خود را به کار کردن نمی‌گذرانند.
8. در بین کارها، گاهی استراحت می‌کنند
افراد موفق علاوه بر تلاش برای پیش‌برد برنامه‌های خود، هر زمانی که خسته باشند، کمی استراحت می‌کنند تا انرژی خود را بازیابی کنند. یکی از عادت های افراد موفق سعی بر پایند بودن بر اصل تعادل بین کار و زندگی است. اجازه نمی‌دهند کار بیش از حد، قبل از چشیدن طعم موفقیت‌ آن‌ها را از پای درآورد.
بنابراین شما هم اگر در حین کار احساس خستگی کردید، استراحتی کوتاه به خود بدهید. می‌توانید در دفتر خود کمی قدم بزنید یا دقایقی را به مدیتیشن بپردازید، فنجانی قهوه میل کنید یا هر کار دیگری که بتواند احساس رفع خستگی و شادی به شما بدهد.
9. مثبت اندیش هستند
کار زیاد، خستگی و گاهاً شکست زمینه خوبی برای منفی‌نگری ایجاد می‌کند. اما سعی کنید جنبه‌های مثبت زندگی خود را ببینید و مثبت اندیشی را در خود تقویت کنید. هر زمانی که دچار استرس یا ناامیدی شدید، دستاوردها و جنبه‌های مثبت زندگی خود را بنویسید. در این حالت خواهید دید که باید برای داشتن چنین چیزهایی سپاس گزار باشید.

آریا جوان

انجام دادن سخت‌ترین کارها قبل از هر کار دیگر
10. ابتدا سخت‌ترین کار را انجام می‌دهند
مانند آب خوردن می‌توان انجام کارها را تا پایان روز به تعویق انداخت! در واقع زمانی که تصمیم گرفته‌اید انجام کاری را به بعداً موکول کنید، یعنی به تعویق اندازی و تنبلی را در ذهن خود پذیرفته‌اید. در حالی که این کار فشار روانی و روحی زیادی را متحمل شما می‌کند.
حداقل سعی کنید کارهای موردعلاقه و ساده خود را انجام دهید تا کمی از این فشار روانی کاسته شود. افراد موفق ابتدا سخت‌ترین کار لیست روزانه خود را قبل از انجام سایر کارها انجام می‌دهند.
11. همواره به بهتر شدن فکر می‌کنند
ونوس ویلیلمز (قهرمان تنیس جهان و قهرمان تنیس دونفره ویبلدون) خود را معتاد پیشرفت و بهتر شدن می‌داند. او می‌گوید: «همیشه به بهتر شدن فکر می‌کنم. چرا که محور همه چیز همین طرز تفکر است.» از خود بپرسید امروز چه کاری می‌توانید برای بهتر شدن انجام دهید؟
12. سحرخیز هستند
حتماً شنیده‌اید که می‌گویند، اولین پرنده کرم را می‌خورد! این ضرب‌المثل در همه زمینه‌ها صادق است. افراد موفق زودتر از هر کسی به محل کار می‌رسند و زودتر به انجام کارهای خود می‌پردازند. یک روز پرثمر و موفق، هرگز با به تعویق انداختن آلارم ساعت و در نتیجه دیر رسیدن به محل کار، به دست نمی‌آید. بنابراین سعی کنید آنچه را که باید زودتر از هر چیز دیگری انجام شود، انجام دهید (مانند زود بیدار شدن از خواب).
کارهایی که افراد موفق انجام نمی دهند
افراد موفق هیچگاه وقت خود را صرف امور بیهوده نمی‌کنند. برخی از این امور عبارتند از:
1. برنامه‌ای بی‌سروته
2. بیش از حد در خانه ماندن
3. چند کار را همزمان انجام دادن
4. گفتن «بله» زمانی که واقعاً دوست دارند «نه» بگویند
5. نداشتن اهدافی مشخص
6. پاسخ دادن به تلفن در حین کار
7. تحت اتوماسیون بودن
8. گرفتن عکس برای صفحات اجتماعی
9. ناله و شکایت کردن
10. منتظر زمانی ایده‌آل بودن برای شروع انجام کار
11. برنامه‌ریزی و سپس انجام ندادن آن‌ها
12. قرار دادن خود در آخرین اولویت
حرف‌ آخر
برای این که شما هم به اهداف‌تان برسید و به موفقیت‌های خود افتخار کنید، باید از عادت های افراد موفق الگوبرداری کنید. هر چند که یکی از اصلی‌ترین نکات برای رسیدن به موفقیت، سخت‌کوشی در کار موردعلاقه است، اما می‌توانید از سایر نکات الهام بخش زندگی آن‌ها نیز استفاده کنید. روش‌های موجود در مطلب رازهای موفقیت انسان‌های بزرگ هم می‌تواند در این مسیر، کمک‌تان کند. در آخر فراموش نکنید منتظر نظرات، پبشنهادات و تجربیات شما همراهان خوب انگیزه هستیم.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/693242/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عکسی از بازیگر سریال «جومونگ» پس از سال‌ها

برخی از بناهای تاریخی در گذشته چگونه به نظر می رسیدند

جدال اپل و اسپاتیفای بر سر قوانین اپ استور همچنان ادامه دارد

کوالکام از تراشه اسنپدراگون X پلاس رونمایی کرد؛ سلاح اقتصادی ویندوزی‌ها برای نبرد با مک‌بوک‌ها

ارتباط مغز و کامپیوتر؛ رقیب چینی تراشه نورالینک ایلان ماسک معرفی شد

گلکسی رینگ سامسونگ به هوش مصنوعی مجهز خواهد بود

سناتو آمریکایی خواستار جلوگیری از فروش تمام کالاها به هواوی شد

موجودات فضایی‌ بازی Exodus نژادهای متنوعی خواهند داشت

تلگرام با 15 قابلیت جدید نفس را در سینه واتساپ حبس کرد

اپل واچ سری X احتمالا از مادربرد با طراحی باریک‌تر استفاده خواهد کرد

مبارزه مرد آمریکایی با تمساح!

حمایت جالب فعالین رسانه‌ای دنیا از اعتراضات ضد صهیونیستی دانشجویان آمریکا

نماهنگ «فلسطین تنها نیست» با نوای مهدی سلحشور

اگر کسی به یاد گناهان گذشته اش افتاد بداند ذات اقدس الهی به یادش انداخته

تفال/ سالها دل طلب جام جم از ما می‌کرد

تقویم تاریخ/ بیانیه سازمان ملل علیه سلاح‏های شیمیایی عراق بر ضد ایران

دریاچه ای زیبا در نیوزلند

حکمت/ گناهِ ثروتمندی

محافظت دانشجویان هاروارد از دانشجویان مسلمان هنگام خواندن نماز

آیا جن‌ها هم زاد و ولد دارند؟

خانه مورد علاقه سرخپوشان/ عکس

فال روزانه جمعه 7 اردیبهشت 1403

دو تا کلیه محکم و پرکار، در عین حال ترد و کرانچی!

صفحه مجازی همسر سابق «مهدی قائدی» بسته شد

پخش برنامه «هفت» با اجرای بهروز افخمی از فردا

بازسازی سکانس مشهور ترانه علیدوستی توسط صهبا شرافتی

مهران مدیری با «پدر قهوه» به شبکه خانگی می آید

فروش 9 میلیاردی «مست عشق» در دو روز

این چه سوزشی است که بر جان من پدید آمد؟!

آقای ناخدا ما آدمای بدی نیستیم

این کار را با مدیرتان نکنید!

هشدار بارسا به ژاوی؛ رفتارت را درست کن

توخل در فکر شانس برتری بایرن مقابل رئال به روایت انیمیشن

فوتبالیست‌هایی که قوانین را مجاب به تغییر کردند!

تمرینات انفرادی پادشاه روی تشک

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

سبکی خاص از لباس پوشیدن که دوباره مد شده است

اصولی ترین نکات در نگهداری از کیف‌های چرمی گران قیمت

زنان بدون فرزند شاد‌تر هستند یا مادران؟

اشتباهات کوچک اکثر ما زنان در آشپزخانه

توئیت مهدی فضائلی درباره سردار بلندپایه سپاه

تصاویر جدید از سردار قاآنی با پوشش غیرنظامی

پیام رئیسی در پی درگذشت عروس امام خمینی

اظهارات وزیر کشور درخصوص دور دوم انتخابات مجلس