چهارشنبه ۳ تير ۱۴۰۵

خواندنی

تابستان داغ در راه؛ پیش‌بینی افزایش ۱ تا ۳ درجه‌ای دما/ هشدار هواشناسی درباره اوج‌گیری اشعه فرابنفش و مصرف انرژی

تابستان داغ در راه؛ پیش‌بینی افزایش ۱ تا ۳ درجه‌ای دما/ هشدار هواشناسی درباره اوج‌گیری اشعه فرابنفش و مصرف انرژی
آریا جوان - رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از احتمال افزایش یک تا دو درجه‌ای دمای کشور در تابستان امسال نسبت ...
  بزرگنمايي:

آریا جوان - رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از احتمال افزایش یک تا دو درجه‌ای دمای کشور در تابستان امسال نسبت به میانگین بلندمدت خبر داد و با تشریح جزئیات روند دما در هفته‌های مختلف تیرماه، نسبت به مدیریت مصرف انرژی و محافظت در برابر اشعه فرابنفش در ساعات اوج تابش هشدار داد.

به گزارش خبرفوری، صادق ضیائیان، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا در خصوص وضعیت جوی و دمای هوای کشور در فصل گرم سال اظهار داشت: در تابستان پیش‌رو انتظار می‌رود دمای کشور در مناطق مختلف متفاوت باشد. اما به هر حال بین یک تا دو درجه دما می‌تواند نسبت به میانگین بلندمدت افزایش داشته باشد. نمی‌توان گفت تابستان امسال گرمای بی‌سابقه‌ای را تجربه می‌کنیم، اما هوای گرم خواهیم داشت و شاید در برخی نقاط بتوان رکورد را شکست، اما نمی‌توان از حالا پیش‌بینی کرد.
وی با تفکیک وضعیت روند دما در هفته‌های نخستین تابستان افزود: به‌صورت کلی دمای هفته اول، یعنی ۱ تا ۷ تیر، در سواحل شمال، جنوب و بخش‌های غرب به طور تقریبی نرمال باشد، اما در بقیه مناطق بیشتر از نرمال خواهد بود. بیشترین افزایش دما در این هفته پیش‌بینی می‌شود بین ۱ تا ۳ درجه باشد و در شرق و مرکز کشور اتفاق بیفتد. هفته دوم نیز تقریباً مشابه هفته اول است، با این تفاوت که افزایش دمای یک تا سه درجه، بیشتر در جنوب‌شرق کشور رخ می‌دهد.
ضیائیان در تشریح وضعیت نیمه دوم تیرماه تصریح کرد: در هفته سوم تیرماه انتظار داریم که افزایش دمای حدود ۱ تا ۳ درجه‌ای در دامنه‌های شرقی کوه‌های زاگرس و مناطق کوه‌پایه جنوبی کوه‌های البرز اتفاق بیفتد. همچنین در هفته چهارم، یعنی تقریباً ۲۲ تا ۲۸ تیرماه، در بخش‌هایی از نیمه جنوبی استان سیستان و بلوچستان افزایش دو درجه‌ای را پیش‌بینی می‌کنیم.
رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا با تأکید بر لزوم رعایت نکات ایمنی و مراقبتی در این ایام خاطرنشان کرد: به هر حال فصل گرما و فصل افزایش تقاضا برای مصرف انرژی است و خواهشمندیم شهروندان صرفه‌جویی در مصرف انرژی را سرلوحه خود قرار دهند. همچنین با توجه به افزایش اشعه فرابنفش در فصل تابستان، به‌ویژه در ساعات ۱۰ تا ۵ بعدازظهر، لازم است افراد از پوست خود در برابر تابش مستقیم خورشید با استفاده از کرم‌های ضدآفتاب، عینک و کلاه محافظت کنند.


نظرات شما